Μουσικοκινητική αγωγή

Η μουσική αποτελεί εκδήλωση καλλιτεχνικής έκφρασης και δηµιουργικότητας του ανθρώπου. Με το μάθημα της Μουσικής καλλιεργούμε την ικανότητα των μαθητών μας για αισθητική απόλαυση κατά την ακρόαση, εκτέλεση και δηµιουργία µουσικής. Παράλληλα αναπτύσσουμε την ικανότητά τους να εκτιμούν και να ανταποκρίνονται και σε αισθητικά στοιχεία της μουσικής, τη φαντασία, τη δημιουργικότητα, την ομαδικότητα και εν τέλει την προσωπικότητά τους.

Η Μουσική έχει ιδιαίτερη βαρύτητα για εμάς στα Εκπαιδευτήρια Καντά, καθώς η καθηγήτρια μουσικής Ευαγγελία Σουρή – Καντά ίδρυσε στις αρχές της δεκαετίας του 1970 το παράρτημα του Ελληνικού Ωδείου στα Βριλήσσια.

Σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου μας εξερευνούμε τον μαγικό κόσμο της μουσικής, μέσα από τραγούδια, παιχνίδια, μουσικά όργανα ORFF και αυτοσχεδιασμό.

Οι δραστηριότητες του μαθήματος βασίζονται στη:

Στο Δημοτικό σχολείο των Εκπαιδευτηρίων Καντά το μάθημα της μουσικής είναι παιχνίδι του νου και του σώματος, με ήχους και δικούς του κανόνες, που οδηγεί στην έκφραση συναισθημάτων, οξύνει τις αισθήσεις και δημιουργεί τις κατάλληλες συνθήκες για την αφομοίωση της γνώσης σε όλα τα μαθήματα. Τα παιδιά παίζοντας, νιώθουν χαρά, αναπτύσσουν τη σκέψη τους, βελτιώνουν την ικανότητα της συγκέντρωσής τους, χαλαρώνουν, δημιουργούν, επικοινωνούν, ασκούν τη μνήμη και την παρατηρητικότητά τους. Οι μουσικοκινητικές δραστηριότητες που υλοποιούνται και εμπλουτίζονται συστηματικά, βασίζονται κυρίως στο σύστημα ORFF, στο οποίο η μουσική συνδέεται με την κίνηση και τον λόγο.

 

και περιλαμβάνουν:

Τα παιδιά ακούνε μουσική και καθοδηγούνται από τον εκπαιδευτικό να εστιάσουν στη μελωδία, τον ρυθμό, το ηχόχρωμα, την ένταση και το ύφος της. Καλούνται να αποδώσουν όλα τα παραπάνω με την κίνηση του σώματός τους, με γραφική απεικόνιση ή με τη δημιουργία μιας ιστορίας. Η ενεργητική ακρόαση αποτελεί ουσιαστικά μία παιγνιώδη, βιωματική σπουδή στη Θεωρία της Μουσικής και συμβάλλει στην καλλιέργεια του νου και την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, μέσα από την αισθητική απόλαυση.

Τα παιδιά μαθαίνουν να τραγουδούν αναπνέοντας σωστά, με έλεγχο φωνής και βιωματική σπουδή της άρθρωσης, γνωστά τραγούδια του σχολικού και έντεχνου ρεπερτορίου. Τα παιδιά των μεγαλύτερων τάξεων απαρτίζουν τη χορωδία του σχολείου, που συμμετέχει σε εκδηλώσεις και γιορτές.

Στις δραστηριότητές μας τα παιδιά πολύ συχνά χρησιμοποιούν κρουστά και μελωδικά όργανα όπως ξυλάκια, τύμπανα, μαράκες, τρίγωνα, μεταλλόφωνα, ξυλόφωνα, πιατίνια κ.α. με σκοπό την περαιτέρω κατανόηση και εμπέδωση μουσικών εννοιών όπως το ηχόχρωμα, η διάρκεια, η ένταση, ο ρυθμός κ.ά. Επίσης, τα μουσικά όργανα χρησιμοποιούνται για τη συνοδεία τραγουδιών με απλές ενορχηστρώσεις, οι οποίες γίνονται με τη δημιουργική συμβολή των παιδιών. Στην ορχήστρα ORFF χρησιμοποιούνται και αυτοσχέδια όργανα, τα οποία κατασκευάζουν τα παιδιά από ανακυκλώσιμα υλικά, καλλιεργώντας παράλληλα την περιβαλλοντική τους συνείδηση.

Τα παιδιά αξιοποιούν ψηφιακές συσκευές και κατάλληλες ψηφιακές εφαρμογές, με τη βοήθεια των οποίων συνθέτουν και ηχογραφούν απλά ρυθμικά και μελωδικά μοτίβα. Εκφράζονται δημιουργικά, εξασκούν τις γνώσεις τους ενώ ταυτόχρονα ψυχαγωγούνται.

Το μάθημα της μουσικής συχνά συνδέεται διαθεματικά με άλλα μαθήματα, όπως η Γλώσσα, τα Μαθηματικά, οι Ξένες Γλώσσες κ.ά., συντελώντας στην ενθουσιώδη προσέγγιση της γνώσης και τον εμπλουτισμό των δεξιοτήτων που αποκτούν τα παιδιά σε όλα τα γνωστικά πεδία.