Παλαιά σχολικά βιβλία
Προσεχείς Εκδηλώσεις

Δεν υπάρχουν προγραμματιζόμενες εκδηλώσεις.

Ο καιρός στα Βριλήσσια

Μετεωρολογικός σταθμός Βριλησσίων. Ιδιοκτησία Εκπαιδευτηρίων Καντά, σε συνεργασία με το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών

Ο ουρανός στα Βριλήσσια

Ο ουρανός στα Βριλήσσια

Ο ουρανός στα Βριλήσσια

Γράφει η ΝΑΝΤΙΑ ΤΣΙΛΙΑΚΟΥ, ψυχολόγος, MSc ΜΚΟ «Αλληλεγγύη»

Η σταθερότητα της χρήσης του Ιντερνετ στις ζωές των παιδιών έχει πλέον εγκαθιδρυθεί. Αποτελεί παράγοντα κοινωνικής δικτύωσης; Τι ακριβώς κάνουν οι ανήλικοι όταν βρίσκονται online, με ποιους μιλούν, για ποιον λόγο και πώς επηρεάζει όλο αυτό την αναπτυξιακή τους φάση και τη διάθεσή τους;

Στην αναπτυξιακή περίοδο της παιδικής και εφηβικής ηλικίας παρουσιάζονται προβλήματα τόσο στη συναισθηματική κατάσταση όσο και στη συμπεριφορά, τα οποία προκαλούν ποικίλες εκδηλώσεις. Με τον όρο «δυσκολία προσαρμογής» εννοούμε την ακατάλληλη, αναποτελεσματική προσπάθεια του ανηλίκου να προσαρμοστεί στις απαιτήσεις του περιβάλλοντος.

Η «δυσκολία προσαρμογής» συνδέεται με: υποκειμενική ενόχληση ή δυσφορία του παιδιού, έκπτωση της λειτουργικότητάς του (σε τομείς όπως ο γνωστικο-νοητικός, ο διαπροσωπικο-κοινωνικός και ο συναισθηματικός), καθυστέρηση στην επίτευξη των αναπτυξιακών στόχων. Είναι προτιμότερο να κάνουμε λόγο για παιδιά με δυσκολίες προσαρμογής παρά για «προβληματικά» παιδιά. Δεν υπάρχει καθ’ όλα προβληματικό παιδί, αλλά παιδί με ένα ή περισσότερα προβλήματα που δυσχεραίνουν την ανάπτυξη και την προσαρμογή του και ταυτόχρονα με αρκετές δυνάμεις και θετικά στοιχεία που θα πρέπει να ανακαλυφθούν και να ενδυναμωθούν.

Η δυσκολία προσαρμογής έχει σαφείς ιδιαιτερότητες, όπως είναι η υπερβολική-ακραία έκφραση ομαλών αναπτυξιακών τάσεων, π.χ. ο φυσιολογικός σεξουαλικός πειραματισμός κατά την εφηβική ηλικία λαμβάνει σε ορισμένες περιπτώσεις υπερβολικές διαστάσεις, μέχρι το σημείο που ο έφηβος εκτίθεται σε κίνδυνο. Επίσης, δυσκολίες προσαρμογής παρουσιάζονται ως αντίδραση σε παροδικές αγχογόνους καταστάσεις, όπως σε σοβαρά γεγονότα ζωής (π.χ. θάνατος στην οικογένεια, διαζύγιο γονέων) ή σε καθημερινές καταστάσεις (π.χ. σύγκρουση μεταξύ φίλων, αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος).

Ωστόσο, μεγάλος αριθμός παιδιών και εφήβων κατορθώνουν να αντιστέκονται στους κινδύνους χάρη σε προστατευτικούς παράγοντες, όπως είναι: α) τα θετικά χαρακτηριστικά της ιδιοσυγκρασίας και της προσωπικότητάς τους (π.χ. υψηλή νοημοσύνη, κοινωνικότητα), β) οι υποστηρικτικές σχέσεις με ενηλίκους ή συνομηλίκους (π.χ. γονείς, αδέρφια, δασκάλους), γ) το εκτεταμένο κοινωνικό δίκτυο υποστήριξης (π.χ. συμμετοχή σε ομάδες που εδρεύουν στην κοινότητα).

Τι γίνεται με το Ιντερνετ;

Σε έρευνα που διεξήχθη από τη Μονάδα Εφηβικής Υγείας της Πανεπιστημιακής Παιδιατρικής Κλινικής του Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού», πάνω από το 18% των Ελληνόπουλων παρουσιάζει περιοδικά ή συχνά προβλήματα σχετικά με την κατάχρηση του Ιντερνετ, ενώ το 1% έχει ήδη εθιστεί στη χρήση του.

Σύμφωνα με έρευνες, φαίνεται ότι τα αγόρια ξοδεύουν περισσότερο χρόνο σερφάροντας στο Ιντερνετ και παίζοντας «επικίνδυνα» παιχνίδια, ενώ τα κορίτσια φαίνεται να σερφάρουν σε chat rooms, σε site μόδας και online αγορές. Σε κάθε περίπτωση, το Ιντερνετ τους εξυπηρετεί στον πειραματισμό διατηρώντας την ανωνυμία τους.

Αλλες έρευνες κάνουν λόγο για κατάχρηση του Ιντερνετ, με επιπτώσεις την κοινωνική απομόνωση, την κατάθλιψη και τον εθισμό. Πιο συγκεκριμένα, η συμπτωματολογία του παιδιού με εθισμό έχει τα εξής χαρακτηριστικά: να απέχουν από το σχολείο, να απομονώνονται από την οικογένεια και τους φίλους, να είναι επιθετικοί προς τους γονείς, να κλέβουν χρήματα από την οικογένεια για να «παίζουν», να ζουν σ’ ένα δωμάτιο, να μην τρώνε ή, το αντίθετο, να μην κοιμούνται. Οι ίδιοι οι νέοι περιγράφουν αυτή την κοινωνική δικτύωση ως μια κατάσταση που συμβαίνει σε προσωπικό επίπεδο (π.χ. e-mail), με φίλους που είναι στην καθημερινή τους ζωή, δηλαδή offline φίλοι, οι συζητήσεις τους αφιερώνονται σε απλά καθημερινά ζητήματα (π.χ. κουτσομπολιά). Τέλος, αναφέρουν ότι δεν πειραματίζονται μέσω της ανωνυμίας, κάνουν μόνο φάρσες μεταξύ τους.

Τι διατηρεί, όμως, το φαινόμενο του εθισμού; Κατ’ αρχάς, η υπερβολική χρήση του υπολογιστή. Επειτα, η δυσλειτουργική οικογένεια, όπου η επικοινωνία δεν είναι σαφής και ο νέος βιώνει απόρριψη, τσακωμούς, αδιαφορία. Επίσης, τα παιδιά με καταθλιπτικό συναίσθημα ή υπερκινητικότητα γίνονται εύκολοι δέκτες τέτοιων φαινομένων. Και όπως είναι ευρύτερα γνωστό, το γεγονός ότι η εφηβεία συνδέεται με τον πειραματισμό και τις τάσεις αυτονόμησης προδιαθέτει και διατηρεί τέτοιου είδους συνέπειες.

Μέθοδοι πρόληψης και αντιμετώπισης

* Τα παιδιά χρειάζεται να έχουν ισχυρά κίνητρα, ενδιαφέροντα, χόμπι, φίλους.

* Σαφής τρόπος επικοινωνίας μέσα στην οικογένεια.

* Κατάλληλη εκπαιδευτική τοποθέτηση του παιδιού.

**Χαμηλά επίπεδα στρες στο οικογενειακό περιβάλλον.

* Ασφαλής συναισθηματικός δεσμός μεταξύ γονέων και παιδιού.

* Συνεπής τρόπος διαπαιδαγώγησης ανάμεσα στους δύο γονείς.

* Εσωτερικό κέντρο ελέγχου από τους γονείς.

* Καλή συζυγική σχέση/ καλή προσαρμογή στον γονεϊκό ρόλο.

* Αισιόδοξος τρόπος αντιμετώπισης από όλη την οικογένεια.

Ελευθεροτυπία, 08/04/2008

Τα σχόλια είναι κλειστά.

embed_badge
Ecomobility
Ιστοσελίδα μαθητών Εκπ.Καντά
Βραβεία Ecomobility
2ο Βραβείο στο Ecomobility 2017
1ο Βραβείο στο Ecomobility 2016
banner
Εικονική περιήγηση
Οι παιδικοί μας σταθμοί
Συνήγορος του παιδιού
Συνήγορος του παιδιού
Σύνδ. Κοινωνικής Ευθύνης
Αναζήτηση
Αρχείο αναρτήσεων