Παλαιά σχολικά βιβλία
Από το 1954

Προσεχείς Εκδηλώσεις

Δεν υπάρχουν προγραμματιζόμενες εκδηλώσεις.

Ο καιρός στα Βριλήσσια

Μετεωρολογικός σταθμός Βριλησσίων. Ιδιοκτησία Εκπαιδευτηρίων Καντά, σε συνεργασία με το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών

Ο ουρανός στα Βριλήσσια

Ο ουρανός στα Βριλήσσια

Ο ουρανός στα Βριλήσσια

Πάνω σ’ έναν ξένο στίχο (Γ. Σεφέρης)
ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΟΥ ΕΝΤΑΣΣΟΥΝ ΤΟ ΠΟΙΗΜΑ ΣΤΟ ΜΟΝΤΕΡΝΙΣΜΟ

Ο Γ. Σεφέρης θεωρείται απ’ τους κύριους εκπροσώπους του μοντερνισμού στην ελληνική ποίηση του 20ου αιώνα. Μέσα από τα ποιήματα του εκφράζει τους προβληματισμούς και την αγωνία του για τη σύγχρονη κοινωνία, που βρίσκεται σε παρακμή. Τον απασχολεί ιδιαίτερα η κρίσιμη πολιτική και κοινωνική κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα από την εποχή του Μεσοπολέμου. Σε πολλά έργα του χρησιμοποιεί σύμβολα και αξίες διαχρονικές με σκοπό να τα συγκρίνει, υπαινικτικά, με τη σύγχρονη απογοητευτική παγματικότητα και να δώσει έτσι διδακτικά μηνύματα.

Στο ποίημα του <<Πάνω σ’ένα ξένο στίχο>>, κυριαρχεί η προσωπικότητα του Οδυσσέα. Ο Οδυσσέας είναι λαμπρός πρόγονος (<<σαν πατέρας>>), ο γενναίος, ο πολυμήχανος, ο πολύπαθος, ο πολυταξιδεμένος, που είχε πάντα στην καρδιά του την αγάπη για την πατρίδα και την οικογένεια. Δε φοβήθηκε να αντιμετωπίσει τα υπεράνθρωπα τέρατα, τα οποία παρουσιάστηκαν στο δρόμο του: Σειρήνες, Κύκλωπες, Σκύλλα και Χάρυβδη. Τα κατάφερε γιατί χρησιμοποίησε τις σωματικές, πνευματικές και ψυχικές του δυνάμεις, χωρίς να ξεχάσει ούτε για μια στιγμή το στόχο του : να γυρίσει στην Ιθάκη. Αυτόν το «μεγάλο» Οδυσσέα φαντάζεται ο ποιητής να έρχεται για να τον συμβουλέψει, ώστε να βρει τον τρόπο και να πετύχει το δικό του στόχο.

Στο συγκεκριμένο ποίημα ο Σεφέρης έχει αποβάλει από τη μορφή του Οδυσσέα τα μυθικά στοιχεία που συναντάμε στον Όμηρο. Ο ήρωας είναι πολύπειρος, έξυπνος μοιάζει με πατέρα ή γέρο θαλασινό που διηγείται ιστορίες. Μιλάει ελληνικά και η ψυχή του είναι γεμάτη νοσταλγία και μοναξιά,  έτσι ώστε να αναγκάζεται να μιλά με πεθαμένους. Μέσα απο την προσωπικότητα του Οδυσσέα προβάλλονται σημαντικές ανθρώπινες αρετές,  η απλότητα και ταπεινότητα που επιδεικνύουν οι παγματικά σπουδαίοι άνθρωποι καθώς και η σημασία της ύπαρξης αισθητικής στην ανθρώπινη ζωή.

Ο ποιητής εκφράζει τις ιδέες του σε πρώτο πρόσωπο, αλλά στη 12η στροφή χρησιμοποιεί και το <<εμείς>>, δείχνοντας ότι δεν αποστασιοποιείται από το κοινωνικό σύνολο, αντίθετα αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του.Εκτός από τη θεματολογία του ποιήματος,  υπάρχουν και άλλα δομικά στοιχεία του ρεύματος του μοντερνισμού, τόσο στον τρόπο έκφρασης όσο και τεχνική.

Ο τίτλος είναι ασαφής για όσους δε γνωρίζουν ότι αποτελεί παραλλαγή του πρώτου στίχου ενός σονέτου του Γάλλου ποιητή, ντε Μπελαί. Θα μπορούσε ακόμη να θεωρηθεί αμφίσημος, καθώς το ποιήμα αποτελείται από 24 στίχους, που παραπέμπουν στις 24 ραψωδίες της Οδδύσειας του Ομήρου.

Η απουσία του μέτρου, εκτός λίγων εξαιρέσεων, και οι μεγάλης έκτασης στίχοι (βασικό χαρακτηριστικό του ποιήματος είναι ο μακρύς στίχος που καλύπτει δύο ή τρεις γραμμές, ενώ δύο στίχοι αποτελούν μία στροφή) δίνουν συχνά της εντύπωση ότι ο ποιητής προσσεγγίζει τον πεζό λόγο. Οι στίχοι είναι ελεύθεροι, χωρίς σταθερό αριθμό συλλαβών. Το ποίημα έχει εσωτερικό ρυθμό.

Το κύριο εκφραστικό μέσο είναι οι έντονες, οπτικές και ακουστικές εικόνες.). Υπάρχουν τολμηρές μεταφορές («την αρματωσιά μιας αγάπης», «τριγυρισμένος από την ξενιτιά» κ.τ.λ), τολμηρές παρομοιώσεις «σαν τις φλέβες»,  «σαν τη μουσική»κ.τ.λ), εντυπωσιακές εικόνες, προσωποποίηση εννοιών, μυθικά πρόσωπα (π.χ η αγάπη,  ο αγέρας, η μοίρα της Αρετής και ο Οδυσσέας.

Εκτός αυτών η γλώσσα είναι η απλή δημοτική, με λίγες λέξεις εξειδικευμένες ή λαϊκής χροιάς. Έχει ως αφερερία τα προσωπικά του βιώματα και τις εμπειρίες, καθώς και ένα βαρύ φορτίο γνώσεων.Το ποιήμα έχει στοχαστικό ύφος. Χαρακτηρίζεται και από ρεαλιστική έκφραση. Έχει ελάχιστα λυρικά στοιχεία και ο τόνος του είναι καθημερινός.

Τέλος, ο αναγνώστης αφήνεται να προβληματιστεί και να ανακαλύψει μόνος του το μήνυμα του ποιητή, καθώς και το νόημα εκφράσεων όπως «αρματωσιά της αγάπης», «τα περίπλοκα τέρατα, που δεν μας αφήνουν να στοχαστούμε», » η ακύμαντη γαλάζια θάλασσα, μέσα στην καρδιά του χειμώνα».

Τα σχόλια είναι κλειστά.

embed_badge
Βραβεία Ecomobility
2ο Βραβείο στο Ecomobility 2017
1ο Βραβείο στο Ecomobility 2016
banner
Εικονική περιήγηση
Οι παιδικοί μας σταθμοί
Συνήγορος του παιδιού
Συνήγορος του παιδιού
Σύνδ. Κοινωνικής Ευθύνης
Αναζήτηση
Αρχείο αναρτήσεων