Παλαιά σχολικά βιβλία
Προσεχείς Εκδηλώσεις

Δεν υπάρχουν προγραμματιζόμενες εκδηλώσεις.

Ο καιρός στα Βριλήσσια

Μετεωρολογικός σταθμός Βριλησσίων. Ιδιοκτησία Εκπαιδευτηρίων Καντά, σε συνεργασία με το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών

Ο ουρανός στα Βριλήσσια

Ο ουρανός στα Βριλήσσια

Ο ουρανός στα Βριλήσσια

Σας γνωρίζουμε ότι η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (Υ.Α.) και η Επιτροπή Ευαισθητοποίησης των Νέων, στην οποία συμμετέχουν το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, το Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης – ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ., η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας – Ι.Π.Ε.Μ, η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων, η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Πολιτιστικών Θεμάτων (ΠΕΕΠΟΘΕ), το Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Συνήγορος του Πολίτη – Συνήγορος του Παιδιού και το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων τους με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των νέων ανθρώπων στο προσφυγικό ζήτημα, προκηρύσσουν Πανελλήνιο Διαγωνισμό Μαθητικής Δημιουργίας για το σχολικό έτος 2013-2014.

Στο Διαγωνισμό μπορούν να συμμετάσχουν οι μαθητές και μαθήτριες που φοιτούν στην Ε’ και ΣΤ΄ τάξη των Δημοτικών Σχολείων της χώρας.

Κάθε χρόνο στις 20 Ιουνίου τιμάται η Παγκόσμια Ημέρα Προσφύγων. Το 2014 θα είναι ίσως η χρονιά με τις μεγαλύτερες προκλήσεις στην ιστορία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες. Μέχρι το τέλος του έτους, αναμένεται να έχουν εγκαταλείψει τα σπίτια τους λόγω διώξεων και πολέμων περισσότεροι άνθρωποι από όσους έχουν ξεριζωθεί συνολικά από τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά. Πίσω από τους αμείλικτους αριθμούς, βρίσκονται ολόκληρες οικογένειες –άντρες, γυναίκες και παιδιά– που καθημερινά αναγκάζονται να αλλάξουν τη ζωή τους από τη μία στιγμή στην άλλη.

Το θέμα του φετινού Διαγωνισμού είναι «Θα πω την ιστορία σου» – Τα παιδιά αφηγούνται ιστορίες προσφύγων.

1. Όσοι μαθητές/τριες επιθυμούν, μπορούν να λάβουν μέρος στο Διαγωνισμό ως εξής:

α) Μαθητές/τριες της ΣΤ΄ τάξης
– ατομικά με Έκθεση (Δημιουργική Γραφή)
– ατομικά ή σε ομάδες μέχρι 5 ατόμων με Αφίσα-Κολάζ σε χαρτί ή άλλο υλικό διαστάσεων 30 Χ 45 εκ.

(β) Μαθητές/τριες της Ε΄ τάξης
– ατομικά με Ζωγραφική σε χαρτί διαστάσεων 25 Χ 35 εκ.
– ατομικά ή σε ομάδες μέχρι 5 ατόμων με Αφίσα-Κολάζ σε χαρτί ή άλλο υλικό διαστάσεων 30 Χ 45 εκ.

Eιδικότερα:

Για την Ε’ Τάξη (Ζωγραφική) – ατομική συμμετοχή

«Σε 1 λεπτό μία οικογένεια μπορεί να χάσει τα πάντα». Με τη ζωγραφική μου αποτυπώνω τη στιγμή που αλλάζει η ζωή μιας ολόκληρης οικογένειας.

Δώσε έναν τίτλο στο έργο σου (στην πίσω πλευρά).

Για την ΣΤ’ Τάξη (Δημιουργική Γραφή) – ατομική συμμετοχή

Με αφορμή τα παραπάνω, γράψε την ιστορία ενός πρόσφυγα ή μιας οικογένειας προσφύγων που γνωρίζεις. Μπορεί να είναι μια ιστορία για κάποιον από το κοντινό σου περιβάλλον, ένα φίλο ή μέλος της οικογένειάς σου, για έναν άνθρωπο που έχεις συναντήσει, αλλά ακόμη και για κάποιον που έχεις διαβάσει ή ακούσει. Οι αφηγήσεις μπορεί να αφορούν τη σύγχρονη εποχή ή το μακρινό παρελθόν.

Από πού ήρθε; Πώς ήταν το ταξίδι του; Πού βρέθηκε; Πώς τον υποδέχτηκαν; Ποια είναι η οικογένειά του; Είναι μαζί του; Αν δεν είναι, γιατί πιστεύεις ότι συμβαίνει αυτό; Έφερε κάτι από την πατρίδα του και, αν ναι, τι; Τι ονειρεύεται; Τι αγαπάει περισσότερο στον κόσμο; Πόσο σου μοιάζει και πόσο διαφορετικός είναι από εσένα;

Οι ερωτήσεις είναι απλά ενδεικτικές για να σε βοηθήσουν στην εξέλιξη της πλοκής.

Αν δεν θέλεις να φανερωθούν τα πραγματικά ονόματα, χρησιμοποίησε ψευδώνυμα για τους «ήρωες» της ιστορίας.

Για την ΣΤ’ και Ε’ Τάξη (Αφίσα ή κολάζ) – ατομική ή ομαδική συμμετοχή

Δημιουργήστε μια αφίσα ή κολάζ με τίτλο «Σε 1 λεπτό μία οικογένεια μπορεί να χάσει τα πάντα», που να περιλαμβάνει φωτογραφίες, φράσεις ή ότι άλλο μπορείτε να χρησιμοποιήσετε, για να απεικονίσετε τις συνέπειες της προσφυγιάς για μια οικογένεια.

Στόχος της αφίσας ή του κολάζ είναι να ενημερώσει για τις επώδυνες επιπτώσεις του πολέμου σε μια οικογένεια και να καλέσει μικρούς και μεγάλους να βοηθήσουν με συγκεκριμένους τρόπους.

Η αφίσα ή το κολάζ πρέπει να έχουν σαφές μήνυμα, να είναι ξεκάθαρα ώστε να μπορεί κανείς να αντιληφθεί το περιεχόμενό τους από μακριά.

2. Ο διαγωνισμός θα διεξαχθεί από 2 Aπριλίου 2014 μέχρι και 16 Μαΐου 2014 κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και όχι ως κατ’ οίκον εργασία – η Έκθεση στο μάθημα της Γλώσσας, η Ζωγραφική και η Αφίσα-Κολάζ στο μάθημα των Εικαστικών.

Ως εκ τούτου κρίνεται σημαντικό να διατεθεί μία τουλάχιστον διδακτική ώρα για τη συμμετοχή των μαθητών στο Διαγωνισμό.

3. Πριν από το διαγωνισμό θα προηγηθεί ενημέρωση των μαθητών από το Διευθυντή και τους Εκπαιδευτικούς των τμημάτων για το θέμα των προσφύγων, καθώς και το ρόλο της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, λαμβάνοντας υπόψη και το επισυναπτόμενο ενημερωτικό φυλλάδιο της Ύπατης Αρμοστείας.

4. Οι Διευθυντές Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης παρακαλούνται να μεριμνήσουν για την έγκαιρη αποστολή της εγκυκλίου στα σχολεία της αρμοδιότητάς τους (δημόσια και ιδιωτικά).

5. Ο Διευθυντής κάθε σχολικής μονάδας θα συγκροτήσει Τριμελή Επιτροπή Εκπαιδευτικών, η οποία θα επιλέξει το καλύτερο γραπτό, το καλύτερο έργο ζωγραφικής και την καλύτερη Αφίσα ή κολάζ τα οποία θα σταλούν στη οικεία Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

6. Με ευθύνη του Προϊσταμένου Επιστημονικής και Παιδαγωγικής καθοδήγησης Π.Ε. θα συσταθεί Τριμελής Επιτροπή από Σχολικούς Συμβούλους σε κάθε Δ/νση Π.Ε., η οποία θα επιλέξει τις τρεις καλύτερες εκθέσεις, τα τρία καλύτερα έργα ζωγραφικής και τις τρεις καλύτερες αφίσες ή κολάζ.

7. Με ευθύνη του Διευθυντή Εκπαίδευσης, τα έργα που θα επιλεγούν, θα αποσταλούν μέχρι 30 Μαΐου 2014 στα Γραφεία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα, Ταγιαπιέρα 12, 115 25, Αθήνα (υπ’ όψιν κας Εύας Σαββοπούλου).

Συνοδευτικά μαζί με τα έργα που θα επιλεγούν, θα αποσταλεί και κατάσταση με το ονοματεπώνυμο των μαθητών/τριών την πλήρη διεύθυνση και το τηλέφωνο του σχολείου τους. Το ονοματεπώνυμο πρέπει να υπάρχει τόσο στις εκθέσεις, όσο και στα έργα ζωγραφικής/αφίσες -Κολάζ.

Η Ύπατη Αρμοστεία θα ορίσει ειδική επιτροπή σε συνεργασία με τη Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας – Ι.Π.Ε.Μ για την αξιολόγηση των έργων και τη βράβευση όσων θα ξεχωρίσουν. Η Επιτροπή θα επιλέξει το καλύτερο κείμενο από την κατηγορία της Δημιουργικής Γραφής (ΣΤ’ τάξη), το καλύτερο έργο Ζωγραφικής (Ε’ τάξη) και το καλύτερο έργο αφίσας-Κολάζ (ΣΤ’ ή Ε’ τάξη)

Επισημαίνεται ότι η Ύπατη Αρμοστεία έχει το δικαίωμα να δημοσιοποιεί και να αξιοποιεί τα έργα που θα υποβληθούν στο διαγωνισμό μέσα από τα έντυπα ή τις ιστοσελίδες της ή με όποιον άλλο τρόπο κρίνει επωφελή για την προώθηση των σκοπών της, αναφέροντας πάντα τα στοιχεία του δημιουργού.

Τα ονόματα των διακριθέντων μαθητών στις επιμέρους κατηγορίες της Έκθεσης, της Ζωγραφικής και της Αφίσας-Κολάζ θα ανακοινωθούν από την Ύπατη Αρμοστεία εντός του 2014 ενώ η βράβευση των διακριθέντων μαθητών θα πραγματοποιηθεί σε ειδική τελετή.

Οι συμμετοχές που θα βραβευθούν θα προβληθούν στην ιστοσελίδα της Υ.Α. www.unhcr.gr, στην ιστοσελίδα του Συνηγόρου του Παιδιού www.0-18.gr , και θα χρησιμοποιηθούν στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του Τομέα Ενημέρωσης της Υ.Α.

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν:
(α) να επισκέπτονται τις ιστοσελίδες www.unhcr.gr, www.1againstracism.gr και www.unhcr.org
(β) να απευθύνονται στα Γραφεία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (κα. Νάνου, κα. Σαββοπούλου, τηλ. 210-6756801, 210- 6726462-3)

Συνημμένα μπορείτε να βρείτε ενημερωτικό φυλλάδιο της Ύπατης Αρμοστείας για το Μαθητικό Διαγωνισμό με θέμα τους Πρόσφυγες.

O ΠΡΟΙΣΤΑΜΕΝΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΠΕ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΣ


Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός για τους Πρόσφυγες

«Γράφουμε, Δημιουργούμε, Μαθαίνουμε για τους Πρόσφυγες»

Τι είναι και πώς ξεκίνησε ο Μαθητικός Διαγωνισμός για τους Πρόσφυγες

Ο Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός με θεματολογία σχετική με τους πρόσφυγες ξεκίνησε το 1994 με πρωτοβουλία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες και της Ο.Λ.Μ.Ε. Από τότε μέχρι σήμερα, ο Διαγωνισμός διεξάγεται κάθε χρόνο, με μόνη εξαίρεση το 2002. Καθοριστική για τη συνέχεια και την εξέλιξη του Διαγωνισμού στην πολύχρονη πορεία του είναι η συμβολή της Επιτροπής Ευαισθητοποίησης των Νέων, στην οποία συμμετέχουν το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης – ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ., η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας – Ι.Π.Ε.Μ, η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων, η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Πολιτιστικών Θεμάτων, το Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, το Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Συνήγορος του Πολίτη – Συνήγορος του Παιδιού και το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες.

Στόχος του Μαθητικού Διαγωνισμού είναι να δώσει την ευκαιρία στα παιδιά και τους νέους να εκφράσουν δημιουργικά τις απόψεις τους γύρω από την προστασία των προσφύγων αλλά και να συνειδητοποιήσουν τα προβλήματα και τις ιδιαίτερες δυσκολίες που συναντούν οι πρόσφυγες κατά τον εκπατρισμό, τη φιλοξενία τους σε κάποια άλλη χώρα και, ενδεχομένως, την επιστροφή τους στην πατρίδα.

Πώς μπορείτε να συμμετέχετε στο Διαγωνισμό της Ύπατης Αρμοστείας

Ο διαγωνισμός απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης από όλη την Ελλάδα. Κάθε χρόνο τα παιδιά της Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού διαγωνίζονται στην κατηγορία των εικαστικών και της έκθεσης – «Σκέφτομαι και Γράφω» αντίστοιχα, ενώ οι μαθητές της Γ΄ Γυμνασίου, της Α΄ Γενικού Λυκείου και της Α΄ Επαγγελματικού Λυκείου μπορούν να συμμετέχουν με γραπτό κείμενο (χρονογράφημα, δοκίμιο, αρθρογραφία) ή με καλλιτεχνική δημιουργία (φωτογραφία, οπτικοακουστικό μήνυμα). Τα τελευταία χρόνια μάλιστα λαμβάνουν μέρος στο Διαγωνισμό και ασυνόδευτα παιδιά πρόσφυγες που μοιράζονται μαζί μας την προσωπική τους ιστορία και δίνουν ένα παράδειγμα δύναμης και αισιοδοξίας.

Τα έργα συγκεντρώνονται αρχικά από τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων και προωθούνται στη συνέχεια στις Διευθύνσεις Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όπου ανήκουν, για να αποσταλούν στα Γραφεία της Ύπατης Αρμοστείας. Η αξιολόγηση και η τελική επιλογή των έργων πραγματοποιείται από Ειδική Επιτροπή που συνθέτουν εκπρόσωποι της Επιτροπής Ευαισθητοποίησης των Νέων. Όσα έργα ξεχωρίσουν βραβεύονται σε ειδική τελετή, όπου απονέμονται στους διακριθέντες μαθητές και μαθήτριες τιμητικά διπλώματα, αναμνηστικά βραβεία και δώρα, παρουσία εκπροσώπων του Υπουργείου Παιδείας και της Επιτροπής Ευαισθητοποίησης, καθώς και προσωπικοτήτων της τέχνης και των γραμμάτων.

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το Μαθητικό Διαγωνισμό μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της Ύπατης Αρμοστείας www.unhcr.gr, να απευθυνθείτε στο Γραφείο μας (Τομέας Ενημέρωσης, τηλ.: 210 6756801, φαξ: 210 6756800, e-mail: [email protected] και [email protected]) καθώς και στις Διευθύνσεις Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας.

Τι είναι η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες

Η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες είναι ένας διεθνής, ανθρωπιστικός, μη-πολιτικός Οργανισμός του ΟΗΕ. Ξεκίνησε να λειτουργεί το 1951 με έδρα τη Γενεύη της Ελβετίας. Από τότε έχει βοηθήσει πάνω από 50 εκατομμύρια ανθρώπους να ξαναχτίσουν τη ζωή τους και έχει τιμηθεί δύο φορές με Νόμπελ Ειρήνης. Κύρια αρμοδιότητα της Ύπατης Αρμοστείας, γνωστή ως διεθνής προστασία, είναι να διασφαλίζει το δικαίωμα κάθε ατόμου να ζητήσει άσυλο και να βρει ασφαλές καταφύγιο σε άλλη χώρα. Η Ύπατη Αρμοστεία προσπαθεί να καλύπτει άμεσα βασικές ανάγκες για νερό, τροφή, στέγη και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη σε περιοχές όπου δεν υπάρχουν τα κατάλληλα μέσα για την αντιμετώπιση των προσφυγικών κρίσεων. Παράλληλα, αναζητά μακροπρόθεσμες και βιώσιμες λύσεις για τους πρόσφυγες, όπως ο εθελοντικός επαναπατρισμός, η ένταξη στη χώρα ασύλου ή η μετεγκατάσταση σε μια τρίτη χώρα.

Σήμερα, τα περισσότερα από 7.500 μέλη του προσωπικού της Ύπατης Αρμοστείας βοηθούν περίπου 35 εκατομμύρια συνανθρώπους μας εκτοπισμένους εντός ή εκτός της χώρας τους, αιτούντες άσυλο καθώς και επαναπατρισμένους πρόσφυγες, που είναι διασκορπισμένοι σε όλο τον κόσμο.

Ποιος είναι πρόσφυγας;

Φαντάσου το εξής: Έχεις ζήσει όλη σου τη ζωή ειρηνικά, ανάμεσα σε φίλους και συγγενείς. Έχεις όνειρα και σχέδια για το μέλλον. Ξαφνικά, όμως, τα πάντα αλλάζουν. Γείτονες που γνωρίζεις όλη σου τη ζωή τώρα σε βλέπουν σαν εχθρό. Το σπίτι σου καταστρέφεται. Παλεύεις να ξεφύγεις από βόμβες και σφαίρες, τρέπεσαι σε φυγή, με μόνο στόχο να σώσεις τη ζωή σου. Έπειτα, αν σταθείς τυχερός, βρίσκεσαι σε έναν ξένο τόπο, μόνος, εξουθενωμένος, σε αναζήτηση ασφάλειας. Το μέλλον σου στην κοινωνία που σε υποδέχεται είναι αβέβαιο. Δεν ξέρεις πότε θα σταματήσεις να φοβάσαι. Είσαι πρόσφυγας.

Οι πρόσφυγες είναι άτομα που αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τη χώρα τους λόγω δίωξης ή πολέμου. Η Σύμβαση της Γενεύης του 1951 για το Καθεστώς των Προσφύγων ορίζει ως πρόσφυγα: «…κάθε άτομο το οποίο, επειδή έχει δικαιολογημένο φόβο δίωξης λόγω φυλής, θρησκείας, εθνικής προέλευσης, πολιτικών πεποιθήσεων ή συμμετοχής σε ιδιαίτερη κοινωνική ομάδα, βρίσκεται έξω από τη χώρα καταγωγής του και δεν μπορεί, ή εξαιτίας αυτού του φόβου δεν θέλει, να προσφύγει στην προστασία της χώρας αυτής».

Ο ρόλος του Μαθητικού Διαγωνισμού για τους Πρόσφυγες σήμερα

Καθώς στις αρχές του 21ου αιώνα καταγράφεται μια αυξανόμενη ροή πληθυσμών, το πεδίο στο οποίο καλείται να δράσει και να επιτελέσει έργο η Ύπατη Αρμοστεία είναι εξαιρετικά δύσκολο. Μέσα σε ένα γενικότερο κλίμα ανόδου της ξενοφοβίας στην Ευρώπη αλλά και στη χώρα μας, για λόγους που έχουν να κάνουν με υπαρκτά προβλήματα αλλά και με άγνοια ή γενικεύσεις, τα έργα των μαθητών που συμμετέχουν κάθε χρόνο στο Διαγωνισμό στέλνουν το ελπιδοφόρο μήνυμα ότι οι νέοι άνθρωποι μπορούν να είναι δημιουργικοί και υπεύθυνοι πολίτες. Αποδεικνύουν ότι υπάρχει κι άλλος δρόμος για την αντιμετώπιση του προσφυγικού ζητήματος, μέσα από την ανθρωπιά και την αλληλεγγύη, το σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και τον πολιτισμό. Παιδιά από όλα τα μέρη της Ελλάδας ξεδιπλώνουν τις πολλές πτυχές του αναγκαστικού ξεριζωμού των προσφύγων αλλά και τη σημασία που μπορεί να έχει για τα εκατομμύρια των εκτοπισμένων στον κόσμο ένα καταφύγιο, μια θερμή αγκαλιά, μια υποδοχή και στήριξη για να ξαναχτίσουν τη ζωή τους.

Γι’ αυτό και η Ύπατη Αρμοστεία θέλει να πει ένα μεγάλο ευχαριστώ στους μαθητές και τις μαθήτριες που έχουν λάβει μέρος τα τελευταία 20 χρόνια στο Διαγωνισμό και να προσκαλέσει τη νεότερη γενιά να συνεχίσει να συμμετέχει εκφράζοντας τον προβληματισμό, τις απόψεις και την ευαισθησία της. Τα παιδιά είναι πάντα εκείνα που μας υπενθυμίζουν ότι ακόμη και στη δύσκολη περίοδο που διανύουμε είναι δυνατόν να βρεθούν λύσεις, αρκεί να συνειδητοποιήσουμε τον κοινό μας στόχο, δηλαδή την προστασία της ανθρώπινης ζωής και αξιοπρέπειας.

Πηγές για έμπνευση

Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες

Εκστρατεία της Υ.Α. «Και 1 θύμα ρατσιστικής βίας είναι πολύ»

Εκστρατεία της Υ.Α. «Σε 1 λεπτό μία οικογένεια μπορεί να χάσει τα πάντα»

Η Φωνή των Παιδιών

Προστατεύοντας του Πρόσφυγες και ο Ρόλος της Υ.Α.

· http://www.unhcr.gr/fileadmin/Greece/General/PDF-LOW.pdf

Νέα ιστοσελίδα της Ύπατης Αρμοστείας με ιστορίες προσφύγων στην Ελλάδα:
http://www.unhcr.gr/refugeestories

Όλα τα βραβευμένα έργα βρίσκονται στην ιστοσελίδα της Ύπατης Αρμοστείας
http://www.unhcr.gr/ekpaideysi/mathitikoi-diagonismoi.html?L=jienvoyglc

Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, Ταγιαπιέρα 12, 115 25, Αθήνα

Τηλ. 210 6726462-3, 210 6756801, www.unhcr.gr, www.1againstracism.gr και www.unhcr.org


Αρ.Πρωτ.36661/Γ2/12-03-2014/ΥΠΑΙΘ

ΕΝΙΑΙΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ
Π/ΘΜΙΑΣ & Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑ/ΣΗΣ
Δ/ΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Δ/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠ/ΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ Α
Πληροφορίες: Αν. Πασχαλίδου
Τηλέφωνο: 210-3442238

ΘΕΜΑ: Πανελλήνιος Διαγωνισμός Μαθητικής Δημιουργίας για τους Πρόσφυγες 2014

Σας γνωρίζουμε ότι η Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες (Υ.Α.) και η Επιτροπή Ευαισθητοποίησης των Νέων, στην οποία συμμετέχουν το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, η Γενική Γραμματεία Νέας Γενιάς, το Ίδρυμα Μαραγκοπούλου για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, η Ομοσπονδία Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης – ΚΕ.ΜΕ.ΤΕ., η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας – Ι.Π.Ε.Μ, η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων, η Πανελλήνια Ένωση Εκπαιδευτικών Πολιτιστικών Θεμάτων (ΠΕΕΠΟΘΕ), το Κέντρο Διαπολιτισμικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο Συνήγορος του Πολίτη – Συνήγορος του Παιδιού και το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων τους με στόχο την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των νέων ανθρώπων στο προσφυγικό ζήτημα, προκηρύσσουν Πανελλήνιο Διαγωνισμό Μαθητικής Δημιουργίας μεταξύ των μαθητών της Γ΄ τάξης Γυμνασίου, της Α΄ τάξης Γενικού Λυκείου και της Α΄ τάξης Επαγγελματικού Λυκείου.

Η συμμετοχή στο διαγωνισμό είναι προαιρετική και οι εργασίες θα εκπονηθούν εκτός ωρών διδασκαλίας.
Το θέμα του εφετινού Διαγωνισμού είναι: «Θα πω την ιστορία σου» – οι νέοι αφηγούνται ιστορίες προσφύγων.

Εισαγωγή

Το 2014 θα είναι ίσως η χρονιά με τις μεγαλύτερες προκλήσεις στην ιστορία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, καθώς μέχρι το τέλος της αναμένεται να έχουν εκτοπιστεί από τις εστίες τους περισσότεροι άνθρωποι από όσους έχουν ξεριζωθεί συνολικά από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και μετά. Πίσω από τους αμείλικτους αριθμούς βρίσκονται ολόκληρες οικογένειες – άντρες, γυναίκες και παιδιά – που αναγκάζονται, λόγω πολέμου ή διώξεων, να αλλάξουν τη ζωή τους από τη μία στιγμή στην άλλη.

Ενόψει της Παγκόσμιας Ημέρας Προσφύγων, που τιμάται κάθε χρόνο στις 20 Ιουνίου, η Ύπατη Αρμοστεία ζητά να αφηγηθείτε την ιστορία ενός πρόσφυγα και της οικογένειάς του, στη σύγχρονη ή παλαιότερη εποχή, προκειμένου να δείξετε ποιοι πραγματικά κρύβονται πίσω από τους αριθμούς. Οι συμμετοχές που θα βραβευθούν θα προβληθούν στην ιστοσελίδα της Υ.Α. www.unhcr.gr και στην ιστοσελίδα του Συνηγόρου του Παιδιού www.0-18.gr, ενώ θα επιδιωχθεί να αξιοποιηθούν περαιτέρω στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του Τομέα Ενημέρωσης της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες.

Στόχος είναι με την καθεμιά από αυτές τις ιστορίες, να προβάλουμε τη δύναμη και το κουράγιο των προσφύγων, να υπενθυμίσουμε ότι αυτό που συμβαίνει σήμερα σε εκατομμύρια οικογένειες το έχουν βιώσει εκατομμύρια άλλοι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο, στο πρόσφατο και το μακρινό παρελθόν, και να αναδείξουμε τα πανανθρώπινα συναισθήματα που ο καθένας από εμάς θα ένιωθε εάν αντιμετώπιζε το ενδεχόμενο να χάσει τα πάντα, να ξεκινήσει τη ζωή του από την αρχή ή να χρειαστεί να προστατεύσει την οικογένειά του από τη βία.

Συμμετοχή στο διαγωνισμό

1. Γραπτό κείμενο – ατομική συμμετοχή

Με αφορμή τα παραπάνω γράψτε την ιστορία ενός πρόσφυγα ή μιας οικογένειας προσφύγων που γνωρίζετε. Μπορεί να είναι μια ιστορία για κάποιον από το κοντινό σας περιβάλλον, φίλο ή μέλος της οικογένειάς σας, για έναν άνθρωπο που έχετε συναντήσει, για κάποιον που έχετε διαβάσει ή ακούσει, ή ακόμη και να αναφέρεται σε ένα έργο τέχνης που απεικονίζει τη φυγή ή την παροχή ασύλου και σας έχει κάνει εντύπωση.
Οι αφηγήσεις μπορεί να αφορούν τη σύγχρονη εποχή ή το μακρινό παρελθόν και να αναφέρονται σε οποιαδήποτε πτυχή της προσωπικής ιστορίας του πρόσφυγα ή της οικογένειάς του, αρχίζοντας από τη ζωή στην πατρίδα του, το εφιαλτικό ταξίδι της φυγής και τους κινδύνους που συνάντησε, τον αποχωρισμό από αγαπημένους του, τη βοήθεια που έλαβε ή όχι, τον αγώνα και την αγωνία για επιβίωση, την προσπάθεια για μια νέα αρχή σε μια νέα, άγνωστη χώρα, την επιτυχία που ενδεχομένως γνώρισε ξαναχτίζοντας τη ζωή του.

πορεί να είναι ακόμη και μια ιστορία για ένα μεμονωμένο γεγονός, όπως μια ευτυχισμένη ανάμνηση ή μια ιστορία για κάποιο αντικείμενο που έφεραν οι πρόσφυγες μαζί τους.

2. Οπτικοακουστικό μήνυμα / βίντεο – ομαδική συμμετοχή

Με αφορμή τα παραπάνω, δημιουργήστε ένα βίντεο, διάρκειας 1-3 λεπτών για χρήση στην τηλεόραση ή το internet, με τίτλο: «Σε 1 λεπτό μία οικογένεια μπορεί να χάσει τα πάντα».

Το βίντεο θα δείχνει μια οποιαδήποτε πτυχή της μοναδικής ιστορίας ενός πρόσφυγα ή μιας οικογένειας προσφύγων μέσα από εμπειρίες, σκέψεις, συναισθήματα από την περίοδο πριν αναγκαστούν να εγκαταλείψουν την πατρίδα τους, στη διάρκεια του ταξιδιού τους προς ένα ασφαλές μέρος ή από τη ζωή τους στη χώρα που βρίσκονται σήμερα.

«Ήρωες» της ιστορίας μπορεί να είναι άνθρωποι που βρίσκονται δίπλα σας – συμμαθητές, γείτονες, συγγενείς, δάσκαλοι – ή άνθρωποι που θα συναντήσετε για πρώτη φορά με αφορμή αυτό το βίντεο.

3. Με φωτογραφίες (photo story) – ατομική ή ομαδική συμμετοχή

Δημιουργήστε μια ιστορία με 7 έως 15 φωτογραφίες με τίτλο «Σε 1 λεπτό μία οικογένεια μπορεί να χάσει τα πάντα» που να απεικονίζουν το αληθινό πρόσωπο ενός πρόσφυγα ή μιας οικογένειας προσφύγων. Κάθε φωτογραφία θα πρέπει να συνοδεύεται από ένα σύντομο κείμενο που δεν θα υπερβαίνει τις 200 λέξεις.

Πηγές για έμπνευση

Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες
• www.unhcr.gr Ελληνική ιστοσελίδα
• www.unhcr.org Διεθνής ιστοσελίδα

Εκστρατεία της Υ.Α. «Και 1 θύμα ρατσιστικής βίας είναι πολύ»
• www.1againstracism.gr

Εκστρατεία της Υ.Α. «Σε 1 λεπτό μία οικογένεια μπορεί να χάσει τα πάντα»
• http://www.unhcr.gr/1family/

Η Φωνή των Παιδιών
• http://www.youtube.com/playlist?list=PLDhxOid2aiAFzGX6sE6tGcTXA1xCQA75e
• http://www.unhcr.gr/1againstracism/category/%CE%B7-%CF%86%CF%89%CE%BD%CE%AE-%CF%84%CF%89%CE%BD-%CF%80%CE%B1%CE%B9%CE%B4%CE%B9%CF%8E%CE%BD/

Προστατεύοντας του Πρόσφυγες και ο Ρόλος της Υ.Α.
• http://www.unhcr.gr/fileadmin/Greece/General/PDF-LOW.pdf

Όροι συμμετοχής στο διαγωνισμό

Ο Διαγωνισμός θα ξεκινήσει στις 12 Μαρτίου 2014 και θα διαρκέσει μέχρι και τις 16 Μαΐου 2014. Στο διαγωνισμό μπορούν να συμμετάσχουν μαθητές και μαθήτριες της Γ΄ τάξης Γυμνασίου, της Α΄ τάξης Γενικού Λυκείου και της Α΄ τάξης Επαγγελματικού Λυκείου είτε ατομικά με τη συγγραφή κειμένου είτε ομαδικά (με συμμετοχές μέχρι και 5 ατόμων) με τη δημιουργία βίντεο. Για την κατηγορία των φωτογραφιών (photo story) οι συμμετοχές μπορεί να είναι είτε ατομικές είτε ομαδικές.

• Πρωτότυπη δημιουργία: Τα έργα (γραπτό κείμενο, οπτικοακουστικό μήνυμα/βίντεο, photo story) θα πρέπει να αποτελούν πρωτότυπη δημιουργία των μαθητών/τριών. Άλλοι εμπλεκόμενοι, π.χ. γονείς ή εκπαιδευτικοί, μπορούν να ασκούν μόνο βοηθητικό ρόλο (συντονισμός ομάδας, τεχνική υποστήριξη, ενοικίαση εξοπλισμού κ.λπ.). Η υποβολή των έργων θα πρέπει να συνοδεύεται με δήλωση του/της ή των δημιουργών ότι το έργο είναι πρωτότυπο και δεν έχει δημοσιευτεί ή προβληθεί αλλού.

• Τα γραπτά έργα θα πρέπει να κατατεθούν σε ηλεκτρονική μορφή σε αρχείο word σε γραμματοσειρά Times New Roman, μέγεθος γραμμάτων 12 και μονό διάστιχο. Σε ξεχωριστή πρώτη σελίδα θα πρέπει να αναγράφονται το ονοματεπώνυμο, η διεύθυνση, το τηλέφωνο του/της μαθητή/τριας καθώς και η πλήρης διεύθυνση και το τηλέφωνο της σχολικής μονάδας τους.

• Μέγιστη έκταση κειμένου 1.200 λέξεις.

• Το οπτικοακουστικό μήνυμα/βίντεο δεν πρέπει να ξεπερνάει σε διάρκεια τα 3 λεπτά, μαζί με τους τίτλους αρχής και τέλους. Θα πρέπει να μην έχει παρουσιαστεί στο πλαίσιο άλλης διοργάνωσης ή διαγωνισμού. Το τελικό προϊόν θα πρέπει να αποσταλεί ψηφιακά (σε DVD ή άλλο ψηφιακό μέσο) κατά προτίμηση σε ποιότητα HD (High Definition) και ανάλυση 1280/720. Το format του βίντεο θα πρέπει να είναι mpeg, avi ή mov. Μαζί με το βίντεο, θα πρέπει να αποσταλούν τρεις φωτογραφίες (video stills) από το έργο, σε οποιονδήποτε από τους κοινούς μορφότυπους, όπως jpg, tif ή png. Οι συμμετέχοντες/ουσες μπορούν να χρησιμοποιήσουν ψηφιακή κάμερα, κινητό τηλέφωνο ή οποιοδήποτε μέσο καταγραφής κινούμενης εικόνας. Η μουσική ή οι φωτογραφίες/εικόνες/σχέδια που θα χρησιμοποιηθούν θα πρέπει να είναι είτε πρωτότυπες είτε «ελεύθερες δικαιωμάτων» ή να χρησιμοποιηθούν μετά από σχετική άδεια. Θα πρέπει να έχει εξασφαλιστεί η έγκριση των προσώπων που τυχόν εμφανίζονται στο βίντεο.

• Τρόπος συγκέντρωσης και αποστολής έργων: Οι Διευθυντές των σχολικών μονάδων, αφού συγκεντρώσουν τις εργασίες των μαθητών/τριών, θα τις αποστείλουν στη Δ/νση Δ/θμιας Εκπ/σης στην οποία ανήκουν, η οποία με τη σειρά της θα τις αποστείλει συγκεντρωτικά μέχρι 30 Μαΐου 2014 στα Γραφεία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες στην Ελλάδα, Ταγιαπιέρα 12 Τ.Κ. 115 25, Αθήνα (υπόψη κ. Εύας Σαββοπούλου).

• Δικαιώματα χρήσης: Τα έργα που θα υποβληθούν για κρίση στο διαγωνισμό δεν επιστρέφονται. Η Ύπατη Αρμοστεία έχει το δικαίωμα να δημοσιοποιεί και να αξιοποιεί τα έργα που θα υποβληθούν στο διαγωνισμό, μέσα από τα έντυπα ή τις ιστοσελίδες της, με εγγραφή και αναπαραγωγή του βίντεο, υποτιτλισμό του, δωρεάν διάθεσή του στο κοινό ή με όποιον άλλο τρόπο κρίνει επωφελή για την προώθηση των σκοπών της, αναφέροντας πάντα την πηγή και τους δημιουργούς.

• Αξιολόγηση έργων και Βραβεία-δώρα: Οι ατομικές εργασίες (τα γραπτά κείμενα) θα αξιολογηθούν από Ειδική Επιτροπή, η οποία θα οριστεί από την Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων σε συνεργασία με την Ύπατη Αρμοστεία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, ενώ για τις ομαδικές συμμετοχές (οπτικοακουστικά μηνύματα/βίντεο/φωτογραφίες) θα οριστεί αντίστοιχη επιτροπή. Οι επιτροπές θα επιλέξουν τα δύο καλύτερα κείμενα (ατομικές συμμετοχές) από κάθε τάξη και από μια ομαδική συμμετοχή-βίντεο ή photo story για κάθε τάξη. Οι συμμετοχές που θα βραβευθούν θα προβληθούν στην ιστοσελίδα της Υ.Α. www.unhcr.gr και στην ιστοσελίδα του Συνηγόρου του Παιδιού www.0-18.gr, ενώ θα επιδιωχθεί να αξιοποιηθούν περαιτέρω στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του Τομέα Ενημέρωσης της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες. Η βράβευση θα πραγματοποιηθεί σε ειδική τελετή που θα λάβει χώρα μέσα στο 2014.

Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν:

α) να επισκέπτονται τις ιστοσελίδες www.unhcr.gr, www.1againstracism.gr και www.unhcr.org

β) να απευθύνονται στα Γραφεία της Ύπατης Αρμοστείας του ΟΗΕ (κ. Νάνου, κ. Σαββοπούλου, τηλ.210-6756801, 210-6726462-3).

Παρακαλούμε να ενημερώσετε τις σχολικές μονάδες αρμοδιότητάς σας.

Ο ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ

ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ ΜΕΡΚΟΥΡΗΣ

Τα σχόλια είναι κλειστά.

embed_badge
Ecomobility
Ιστοσελίδα μαθητών Εκπ.Καντά
Βραβεία Ecomobility
2ο Βραβείο στο Ecomobility 2017
1ο Βραβείο στο Ecomobility 2016
banner
Εικονική περιήγηση
Οι παιδικοί μας σταθμοί
Συνήγορος του παιδιού
Συνήγορος του παιδιού
Σύνδ. Κοινωνικής Ευθύνης
Αναζήτηση
Αρχείο αναρτήσεων