Παλαιά σχολικά βιβλία
Προσεχείς Εκδηλώσεις

Δεν υπάρχουν προγραμματιζόμενες εκδηλώσεις.

Ο καιρός στα Βριλήσσια

Μετεωρολογικός σταθμός Βριλησσίων. Ιδιοκτησία Εκπαιδευτηρίων Καντά, σε συνεργασία με το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών

Ο ουρανός στα Βριλήσσια

Ο ουρανός στα Βριλήσσια

Ο ουρανός στα Βριλήσσια

ECO16_COVER


Παρουσίαση Εργασίας


Θεατρικό Δρώμενο


 

Κείμενο Εργασίας

ΟΙ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΜΑΣ

Η πόλη των Βριλησσίων εξελίχθηκε σε σημαντικό συγκοινωνιακό κόμβο, μετά τη δημιουργία της ΑΤΤΙΚΗΣ ΟΔΟΥ (κόμβοι Λ. Πεντέλης και Δουκίσσης Πλακεντίας), του ΜΕΤΡΟ (σταθμός Δουκίσσης Πλακεντίας), και του Προαστιακού Σιδηροδρόμου (Σταθμοί Πεντέλης και Δουκίσσης Πλακεντίας).

Πιέστε εδώ για περισσότερα

Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την καλή θέση του προαστίου, έχουν ως αποτέλεσμα την ταχεία οικιστική ανάπτυξη και την μετεξέλιξη από μια πολύ αραιοκατοικημένη περιοχή που ήταν μέχρι την δεκαετία του 1980, σε ένα πυκνοκατοικημένο προάστιο. Ο πληθυσμός σύμφωνα με την τελευταία απογραφή ήταν 30.660 άτομα ενώ στην πραγματικότητα υπερβαίνει τις 40.000.
Επειδή κανένας από εμάς δεν είναι κάτοικος Βριλησσίων, αρχικά πήγαμε μια βόλτα με τα πόδια, για να διαπιστώσουμε τα πιθανά κυκλοφοριακά προβλήματα της περιοχής.

Έπειτα δημιουργήσαμε ένα ερωτηματολόγιο και κάναμε γκάλοπ στους κατοίκους των Βριλησσίων. Παράλληλα το ερωτηματολόγιο δημοσιεύθηκε μέσω διαδικτύου, στο ραδιόφωνο Άνω Βριλησσίων και στην ιστοσελίδα Vrilissia Times.Επιπλέον πήραμε συνέντευξη από τον πρόεδρο των Εμπορικών Καταστημάτων Βριλησσίων κύριο Αμανατίδη και συλλέξαμε πληροφορίες από το Αστυνομικό Τμήμα Βριλησσίων.

Επειδή οι τελευταίες μετρήσεις για τη ροή οχημάτων που έχουν γίνει στα Βριλήσσια είναι από το 2011, η περσινή ομάδα ecomobility έκανε καταγραφή ροής οχημάτων με τη μέθοδο της παρατήρησης. Έτσι αποφασίσαμε να κάνουμε και εμείς μετρήσεις και να τις συγκρίνουμε με αυτές του προηγούμενου έτους.

Επίσης συλλέξαμε από το διαδίκτυο πληροφορίες, όπως μεταξύ άλλων την Τεχνική Έκθεση που έγινε στις 20-6-2011 από επιστήμονες του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, καθώς επίσης και το ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗ 2010-2020 του Δήμου Βριλησσίων.

Παράλληλα θέσαμε κάποιες ερωτήσεις στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του τομέα πολεοδομίας και χωροταξίας (ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΣΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ).

Επιπλέον, μας έκανε την τιμή να μας δεχτεί στο Δημαρχείο και να απαντήσει στις ερωτήσεις μας ο Δήμαρχος Βριλησσίων κύριος Ξενοφών Μανιατογιάννης.

Με αφορμή την ιστορική συμφωνία για την κλιματική αλλαγή η οποία υπογράφηκε στη Γαλλία τον περασμένο Δεκέμβριο, αποφασίσαμε να κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας για να ευαισθητοποιήσουμε τους συμμαθητές μας, αλλά και την τοπική κοινωνία.

Έτσι συμμετείχαμε στην Εβδομάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. Επιπλέον διοργανώσαμε και υλοποιήσαμε ένα πρόγραμμα Κυκλοφοριακής Αγωγής. Επίσης καλέσαμε εκπροσώπους του ΟΑΣΑ και μας εξήγησαν τη χρησιμότητα των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.

Ακόμα συμμετείχαμε στο πρόγραμμα «ΔΕΣ ΤΟ ΑΛΛΙΩΣ» που υλοποιεί ο ΣΚΕΠ (Σύνδεσμος Κοινωνικής Ευθύνης για Παιδιά και Νέους), έτσι ώστε να συνειδητοποιήσουμε όλοι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα άτομα με αναπηρία.
Τέλος φτιάξαμε ένα έντυπο το οποίο μοιράσαμε όχι μόνο στους συμμαθητές μας, αλλά και στους κατοίκους των Βριλησσίων, προκειμένου να τους ευαισθητοποιήσουμε σε θέματα οικολογικής μετακίνησης.

ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΩΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΩΝ

Στη Λ. Πεντέλης, από το ύψος του Γηπέδου Χαλανδρίου έως τη Ναυτική βάση, παρατηρείται παράνομη στάθμευση αυτοκινήτων. Πιο έντονο είναι το πρόβλημα στο ύψος της πλατείας Βριλησσίων, με συνέπεια να υπάρχει μποτιλιάρισμα και επομένως αύξηση των ατμοσφαιρικών ρύπων και της ηχορύπανσης.

Πιέστε εδώ για περισσότερα

Επίσης στη Λ. Πεντέλης απαγορεύονται οι αριστερές στροφές με αποτέλεσμα τα οχήματα για να εισέλθουν στην κεντρική περιοχή των Βριλησσίων να περνάνε από συγκεκριμένους δρόμους (οδοί Κισσάβου και 28ης Οκτωβρίου ), οι οποίοι επιβαρύνονται. Το πρόβλημα γίνεται ιδιαίτερα έντονο στην οδό Κισσάβου , διότι ταυτόχρονα υπάρχει αντιδρόμιση στην οδό Εθνικής Αντιστάσεως, από τη συγκεκριμένη οδό έως την οδό Ταϋγέτου, με συνέπεια τα αυτοκίνητα να μη μπορούν εύκολα να κατέβουν προς την πλατεία Αναλήψεως.

Ένα άλλο σημαντικό πρόβλημα που παρατηρείται στην περιοχή, είναι η αύξηση της διαμπερούς κυκλοφορίας :

  • στη Λ. Πεντέλης γιατί τα Βριλήσσια τα διασχίζουν κάτοικοι άλλων περιοχών όπως για παράδειγμα Πεντέλης και Μελισσίων,
  • στις οδούς Μητροπούλου και Σαλαμίνος γιατί στο τέρμα της οδού Σαλαμίνος είναι η είσοδος της Αττικής Οδού για το Αεροδρόμιο.

Ο Δήμος Βριλησσίων παρέχει λιγότερα δρομολόγια δημοτικής συγκοινωνίας από ότι στο παρελθόν. Δεν υπάρχουν πλέον δρομολόγια από και προς το Σταθμό Δ. Πλακεντίας, ενώ εξυπηρετεί μόνο τους μαθητές, οι οποίοι πηγαίνουν σχολείο. Επιπλέον τα λεωφορεία είναι παλαιάς τεχνολογίας.

Επιπρόσθετα πολύ σημαντικό θέμα είναι το παράνομο παρκάρισμα στους δρόμους γύρω από το σταθμό Δ. Πλακεντίας (οδοί Αγίου Αντωνίου, Κρήτης, Μακεδονίας). Το πρόβλημα είναι έντονο διότι αφενός από την πλευρά των Βριλησσίων δεν υπάρχει parking, και αφετέρου ο σταθμός δεν εξυπηρετεί μόνο Βριλησσιώτες, αλλά και κατοίκους άλλων περιοχών.

Επιπλέον η κατάσταση των πεζοδρομίων είναι πολύ κακή. Υπάρχουν σπασμένες πλάκες, δέντρα και κολόνες που παρεμποδίζουν την κυκλοφορία τόσο των πεζών όσο και των ανθρώπων με κινητικά προβλήματα.

Επίσης η πόλη χωρίζεται σε Άνω και Κεντρικά Βριλήσσια με τη Λ. Αναπαύσεως, ο οποίος είναι δρόμος ταχείας κυκλοφορίας. Το Γ΄ Γυμνάσιο Βριλησσίων είναι στα Άνω Βριλήσσια, ενώ δέχεται μαθητές οι οποίοι μένουν κάτω από τη Λ. Αναπαύσεως. Το γεγονός αυτό έχει ως συνέπεια να κινδυνεύει η σωματική ακεραιότητα των παιδιών καθημερινά. Χρόνιο αίτημα των κατοίκων είναι η δημιουργία πεζογέφυρας, η οποία θα συνενώνει τις δύο περιοχές.

Θα πρέπει ακόμα να σημειωθεί ότι η κυκλοφοριακή σύνδεση του ιδιωτικής χρήσης χώρου στάθμευσης αυτοκινήτων του super market ΒΕΡΟΠΟΥΛΟΣ με τη Λ. Πεντέλης βοήθησε στην αποσυμφόρηση των οδών Ταϋγέτου και Κισσάβου.

Επίσης έχει ξεκινήσει η ολοκλήρωση του έργου «ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ ΟΔΩΝ ΔΗΜΟΥ ΒΡΙΛΗΣΣΙΩΝ», που περιλαμβάνει διαγραμμίσεις οδών, καθώς και αντικατάσταση των στάσεων λεωφορείων.

Τέλος τα Βριλήσσια έχουν ένα πολύ καλό δίκτυο ποδηλατοδρόμου που ξεκινάει από την οδό Μπακογιάννη και φτάνει ως το σταθμό Δ. Πλακεντίας. Στην διαδρομή αυτή μετακινούνται οι πολίτες ασφαλείς, αφού προστατεύονται από τα αυτοκίνητα από μία παράλληλη λωρίδα πρασίνου με μεγάλα δένδρα και πολλούς θάμνους, που βελτιώνουν το μικροκλίμα τόσο της διαδρομής όσο και των παρακείμενων κατοικιών.

Η πόλη έχει αποκτήσει μία σπουδαία διαδρομή ελεύθερης άθλησης των πολιτών όπως είναι για παράδειγμα ο περίπατος, το βάδην, το ποδήλατο, στην «καρδιά» του αστικού ιστού της.

Στην πλατεία Αναλήψεως, αλλά και σε διάφορα πάρκα υπάρχουν λίγες θέσεις parking για ποδήλατα, όμως ο Δήμος δεν έχει εγκαταστήσει κάποιο σύστημα ενοικίασης ποδηλάτων.

ΕΡΕΥΝΑ

Αρχικά ζητήσαμε από τη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του τομέα πολεοδομίας και χωροταξίας (ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΣΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ) να μας απαντήσει στις εξής ερωτήσεις:

  • Πως μπορεί να επιτευχθεί η βελτίωση της ποιότητας ζωής στις πόλεις;
  • Ποια είναι τα αίτια της υποβάθμισης των πόλεων;

Στις ερωτήσεις μας απάντησε ο Διευθυντής του Εργαστηρίου Αστικού Περιβάλλοντος κύριος Ν. Μπελαβίλας.

Πιέστε εδώ για περισσότερα

Τα αίτια υποβάθμισης των πόλεων διακρίνονται σε :

  • Περιβαλλοντικά: Μία πόλη που υποφέρει από ρύπανση της ατμόσφαιρας, του νερού, του εδάφους και έχει έλλειψη πρασίνου και δημόσιων χώρων, καθώς και κακή ποιότητα αστικού περιβάλλοντος (δηλ. κτιρίων, δρόμων, πλατειών κ.α.)  είναι προβληματική και υποβαθμισμένη.
  • Λειτουργικά: Η λειτουργία μιας πόλης είναι υποβαθμισμένη όταν οι κάτοικοι και οι επισκέπτες δε μπορούν να κινηθούν , να πάνε στη δουλειά τους κ.λπ.
  • Κοινωνικά: Όταν παρουσιάζονται φαινόμενα γκετοποίησης.
  • Οικονομικά: Μία πόλη υποβαθμίζεται οικονομικά όταν η οικονομία της δεν πάει καλά, δηλαδή όταν κλείνουν επιχειρήσεις, καταστήματα, εργοστάσια και αυξάνεται η ανεργία.

Η ποιότητα ζωής στις πόλεις μπορεί να βελτιωθεί όταν βελτιώνονται όλα τα πιο πάνω και το καθένα μόνο του.

Στη συνέχεια πραγματοποιήσαμε γκάλοπ στην περιοχή των Βριλησσίων. Επιπλέον το ερωτηματολόγιο μας το δημοσιεύσανε το Ραδιόφωνο Άνω Βριλησσίων και το Vrilissia Times. Ηλεκτρονικά έδωσαν απαντήσεις 62 άτομα, ενώ μόνο μία φόρα μπορούσε κάθε χρήστης να το συμπληρώσει, για λόγους αντικειμενικότητας.

Επιπλέον επειδή θέλαμε να μάθουμε τις απόψεις των Βριλησσιωτών, μέσω της προσωπικής επαφής, βγήκαμε στην πλατεία και ζητήσαμε από τους κατοίκους να απαντήσουν στο ερωτηματολόγιο. Η προσωπική επαφή και η συζήτηση που αναπόφευκτα ακολούθησε, μας έκανε να καταλάβουμε καλύτερα τα κυκλοφοριακά προβλήματα της πόλης. Το ερωτηματολόγιο από το γκάλοπ στην πλατεία το συμπλήρωσαν 48 άτομα.

Το συνολικό δείγμα είναι 110 άτομα και σας παρουσιάζουμε τις ερωτήσεις και τα αποτελέσματα.

ECO16_P01

Μόνο το 4% θεωρεί ότι η παράνομη στάθμευση δε δημιουργεί κυκλοφοριακά προβλήματα.

ECO16_P02 ECO16_P03

Το 43% θεωρεί ότι η παράνομη στάθμευση στη Λ. Πεντέλης ευνοεί τα εμπορικά καταστήματα, ενώ το 53% πιστεύει ότι η δημιουργία parking θα συμβάλλει πολύ στη λύση του κυκλοφοριακού προβλήματος.

ECO16_P04

Επίσης το 41% πιστεύει ότι η αύξηση της διαμπερούς κυκλοφορίας δημιουργεί περιβαλλοντικά προβλήματα.

ECO16_P05

Επιπλέον το 45% θεωρεί ότι η απαγόρευση των αριστερών στροφών αυξάνει τη διαδημοτική κυκλοφορία.

s6

ECO16_P07

Επίσης το 47% πιστεύει ότι η κατάργηση δρομολογίων της Δημοτικής Συγκοινωνίας όξυνε τα κυκλοφοριακά προβλήματα, ενώ το 38% ότι η αντικατάσταση των παλαιάς κυκλοφορίας λεωφορεία με ηλεκτροκίνητα θα βοηθούσε αρκετά στην επίλυση των κυκλοφοριακών προβλημάτων.

ECO16_P08

Το πολύ μεγάλο ποσοστό του 81% θεωρεί ότι η πρόσβαση των ατόμων με αναπηρία στους δρόμους των Βριλησσίων δεν είναι καθόλου εύκολη.

ECO16_P09 ECO16_P10

Τέλος το 64% έχει την άποψη ότι η κατάσταση των πεζοδρομίων δεν είναι καθόλου ικανοποιητική, ενώ το 68% ότι η εκπόνηση κυκλοφοριακής μελέτης θα λύσει το κυκλοφοριακό πρόβλημα.

Στη συνέχεια μιλήσαμε με αστυνομικούς του Αστυνομικού Τμήματος Βριλησσίων οι οποίοι μας είπαν ότι το μεγάλο πρόβλημα στα Βριλήσσια είναι η παράνομη στάθμευση σε όλο το μήκος της Λ. Πεντέλης.

Ο πρόεδρος των εμπορικών καταστημάτων Βριλησσίων κ. Αμανατίδης μας είπε ότι τα αυτοκίνητα θα έπρεπε να κάνουν στάση επί της Λεωφόρου και όχι να παρκάρουν. Κατά την άποψη του μια πρόταση που είχε γίνει ήδη από τη εποχή που γινόταν η διάνοιξη της Λ. Πεντέλης και θα μπορούσε να φέρει αποτελέσματα είναι να δημιουργηθούν εσοχές 1,5 μέτρου μέσα στην πρασιά για να μπορούν να σταματούν τα αυτοκίνητα. Αυτό δεν έγινε επειδή αντιδρούν οι ιδιοκτήτες των ακινήτων.

Τέλος μας είπε ότι στο parking του βενζινάδικου ECO στη Λ. Πεντέλης, η πρώτη ώρα χρήσης του είναι δωρεάν για όσους επιδεικνύουν απόδειξη αγοράς από μαγαζί των Βριλησσίων. Αυτό αποτελεί πρόταση του Συλλόγου Εμπορικών Καταστημάτων, αλλά για να αποδώσει ως μέτρο πρέπει να γίνουν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, έτσι ώστε να εξυπηρετούνται οι οδηγοί αυτοκινήτων που κινούνται στην άνοδο της Λ. Πεντέλης.

Ερευνώντας στο διαδίκτυο βρήκαμε την Τεχνική Έκθεση «Αποτύπωσης Κυκλοφοριακών Προβλημάτων στο Δήμο Βριλησσίων και Πρόταση Μέτρων Βελτιώσεως» η οποία είχε συνταχθεί από επιστήμονες του Ε.Μ.Π( Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου) και ύστερα από πρωτοβουλία της Επιτροπή Αγώνα για το Κυκλοφοριακό το 2011. Η συγκεκριμένη Μελέτη έγινε με βάση τις μετρήσεις των κυκλοφοριακών φορτίων, τα οποία κατέγραψε η Επιτροπή σε συγκεκριμένα σημεία της πόλης και σύμφωνα με τις υποδείξεις και τις οδηγίες των καθηγητών του Πολυτεχνείου.

Τα αποτελέσματα της έρευνας ήταν ότι προβλήματα υπήρχαν:

  • στις Οδούς Θερμοπυλών και Σαλαμίνος καθώς και στην Οδό Αλφειού.

Αιτία του προβλήματος, είναι η παράνομη στάθμευση αυτοκινήτων σε όλο το μήκος τη Λ. Πεντέλης και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, με αποτέλεσμα οι δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση να εκφυλίζονται σε μία, σε όλη την διάρκεια της ημέρας. Έτσι οι οδοί Θερμοπυλών και Σαλαμίνος εξυπηρετούν μεγάλο φόρτο διαδημοτικής κυκλοφορίας.

  • στις Οδούς Κισσάβου, και 28ης Οκτωβρίου οι οποίοι είναι διπλής κατεύθυνσης και σε μικρότερο βαθμό στις Οδούς 25ης Μαρτίου και Π. Μπακογιάννη οι οποίοι είναι μονόδρομοι.
  • Πλησίον του Σταθμού μετρό Δουκίσσης Πλακεντίας. Στην περιοχή αυτή η παράνομη στάθμευση των οχημάτων κυρίως τις καθημερινές δυσχεραίνει τους ελιγμούς των οχημάτων και επομένως την κυκλοφορία, ενώ περιορίζει το διαθέσιμο πλάτος των οδών.

Η Μελέτη αναδεικνύει ως βασικές αιτίες του προβλήματος το διαμπερές της κυκλοφορίας και την ανισοκατανομή των εντός της πόλης κυκλοφοριακών φορτίων.

Το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια δεν έχει γίνει κάποια νέα μέτρηση, καθώς επίσης και το γεγονός ότι ο πλησιέστερος Σταθμός Μέτρησης Ρύπων είναι στο Μαρούσι οδήγησε την περσινή ομάδα του σχολείου μας να κάνει καταγραφή ροής οχημάτων στη Λ. Πεντέλης με τη μέθοδο της παρατήρησης.

Οπότε αποφασίσαμε να κάνουμε και εμείς το ίδιο, έτσι ώστε αφενός να συγκρίνουμε τα αποτελέσματα ανάμεσα στις δύο χρονιές και αφετέρου να βοηθήσουμε το Δήμο και την τοπική κοινωνία στην εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με το κυκλοφοριακό πρόβλημα στα Βριλήσσια.

Μετρήσαμε πόσα οχήματα πέρασαν από τη Λεωφόρο στο ύψος της συμβολής της με την οδό Ομήρου. Οι μετρήσεις έγιναν στις 3/2/2016, ημέρα Τετάρτη, με τη μέθοδο της παρατήρησης και ήταν δεκάλεπτες, πρωινή και μεσημεριανή. Πιο συγκεκριμένα από τις 8:50 έως τις 9:00 και από τις 13:40 έως τις 13:50. Τα αποτελέσματα είναι τα εξής:

Πρωινή 8:50-09:00 Σύνολο Ανά ώρα
Άνοδος 224 1344
Κάθοδος 348 2088
Σύνολο 572 3432
Μεσημεριανή

13:40-13:50

Σύνολο Ανά ώρα
Άνοδος 357 2141
Κάθοδος 263 1344
Σύνολο 620 3666

Τα αποτελέσματα της μέτρησης η οποία είχε γίνει στις 16-1-2015 ημέρα Παρασκευή ήταν τα εξής:

Πρωινή

8:50-09:00

Σύνολο Ανά ώρα
Άνοδος 203 1218
Κάθοδος 293 1758
Σύνολο 496 2976
Μεσημεριανή 13:40-13:50 Σύνολο Ανά ώρα
Άνοδος 220 1320
Κάθοδος 233 1398
Σύνολο 453 2718

Παρατηρούμε ότι υπάρχει αύξηση της ροής των οχημάτων τόσο κατά τις πρωινές όσο και κατά τις μεσημεριανές ώρες.

Το πρωί η αύξηση είναι περίπου 15%, ενώ το μεσημέρι είναι 36% , παρά το γεγονός ότι η μέτρηση που είχε γίνει το 2015, πραγματοποιήθηκε ημέρα που στα Βριλήσσια έχει κίνηση λόγω λειτουργίας λαϊκής αγοράς.

Επίσης ανακαλύψαμε στο διαδίκτυο το ΣΧΕΔΙΟ ΔΡΑΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΕΙΦΟΡΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗ 2010-2020,το οποίο έχει συνταχθεί και υιοθετηθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο το 2010.

Ο Δήμος Βριλησσίων σύμφωνα με αυτό και μεταξύ άλλων θα πρέπει τα επόμενα χρόνια:

  • να επεκτείνει το δίκτυο ποδηλατοδρόμου σε διάφορες τοπικές οδούς, όπως για παράδειγμα στις οδούς Μαινάλου, Αλφειού και 25ης Μαρτίου
  • να επεκτείνει το δίκτυο ποδηλατοδρόμου στη Λ. Πεντέλης
  • να αναμορφώσει τα πεζοδρόμια
  • να υιοθετήσει και να εφαρμόσει το Eco -Driving στη Δημοτική συγκοινωνία
  • να προγραμματίσει και να ελέγξει τα δρομολόγια όλων των δημοτικών οχημάτων (πχ απορριμματοφόρων, οχημάτων για βοήθεια στο σπίτι κ.λπ) έτσι ώστε να μειώσει την κατανάλωση καυσίμων.

Επιπλέον το Δημοτικό Συμβούλιο στις 24/11/2014 αποφάσισε την έγκριση προκήρυξης της μελέτης «Μελέτη Σχεδιασμού και Διαχείρισης Βιώσιμης Κινητικότητας στον Δήμο Βριλησσίων». Η εκτίμηση είναι ότι η δαπάνη θα φτάσει στις 110.700,00 €. (μαζί με Φ.Π.Α. 23%), σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7 του Ν. 3316/2005 λόγω της κατεπείγουσας ανάγκης που υπάρχει για την επίλυσή του. Η μελέτη όμως δεν έχει ολοκληρωθεί ως σήμερα.

Τέλος πήραμε συνέντευξη από το Δήμαρχο Βριλησσίων κύριο Ξενοφώντα Μανιατογιάννη, ο οποίος μας έκανε την τιμή να μας υποδεχτεί στο Δημαρχείο και να απαντήσει στις ερωτήσεις μας.

Σχετικά με το παράνομο παρκάρισμα στη Λ. Πεντέλης πιστεύει ότι μεγάλη συμβολή θα έχει η αλλαγή νοοτροπίας των κατοίκων. Επίσης η ύπαρξη πλαφόν στην κατανάλωση πετρελαίου έχει δημιουργήσει προβλήματα στη δημοτική συγκοινωνία με αποτέλεσμα αυτή να εξυπηρετεί κυρίως τους μαθητές. Τα δρομολόγια θα γίνουν στο άμεσο μέλλον πιο συχνά, αλλά δε μπορούν να επεκταθούν πέρα από τις 13:30 το μεσημέρι. Επιπλέον η αντικατάσταση των παλαιάς τεχνολογίας λεωφορείων με ηλεκτροκίνητα είναι πολύ δύσκολο να γίνει λόγω του υψηλού κόστους αγοράς τους.

Όσον αφορά τα πεζοδρόμια θα πρέπει οι κάτοικοι να μη φυτεύουν δέντρα πάνω σε αυτά, αλλά και να φροντίζουν να τα διατηρούν σε καλή κατάσταση. Επιπρόσθετα ο Δήμος έχει ξεκινήσει την ανακατασκευή πεζοδρομίων έξω από τα σχολεία της πόλης, ενώ τα μαγαζιά τα οποία βγάζουν τραπεζοκαθίσματα στα πεζοδρόμια θα πρέπει να διατηρούν το όριο από το 1,5 μέτρων από το κράσπεδο σύμφωνα με αυτά που ορίζει ο νόμος.

Επίσης η κυκλοφοριακή μελέτη θα λύσει προβλήματα όπως αυτό της αντιδρόμησης της οδού Εθνικής Αντιστάσεως. Η μελέτη θα έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος Φεβρουαρίου και μέχρι το τέλος του 2016 θα έχουν εφαρμοστεί τα αποτελέσματά της.

Σχετικά με την πεζογέφυρα στη Λ. Αναπαύσεως γίνεται μελέτη η οποία θα ολοκληρωθεί σε δύο μήνες και από εκεί και πέρα εξαρτάται από την Περιφέρεια το πότε θα αρχίσει η κατασκευή της.

Τέλος μέσα στα σχέδια του Δήμου είναι η επέκταση του δικτύου ποδηλατοδρόμων, αλλά και η δημιουργία ενός προγράμματος ενοικίασης ποδηλάτων.

ΕΥΑΙΣΘΗΤΟΠΟΙΗΣΗ

Στις 12/12/2015 195 χώρες, που συμμετείχαν στη Διεθνή Διάσκεψη του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών στο Παρίσι για την κλιματική αλλαγή, έθεσαν τον πολύ φιλόδοξο στόχο του περιορισμού της υπερθέρμανσης του πλανήτη «αρκετά πιο κάτω από τους 2 βαθμούς κελσίου».

Πιέστε εδώ για περισσότερα

Οι επιπτώσεις από την υπερθέρμανση της γης είναι πολύ σοβαρές, όπως κύματα καύσωνα, ξηρασίες, πλημμύρες κ.α. Θα πρέπει όλοι να αλλάξουμε νοοτροπία και τρόπο ζωής έτσι ώστε να συμβάλουμε στον περιορισμό της υπερθέρμανσης του πλανήτη. Άλλωστε έρευνες έχουν δείξει ότι η σοβαρότερη αιτία για την ατμοσφαιρική ρύπανση είναι το αυτοκίνητο και όχι η βιομηχανία. Για το λόγο αυτό αποφασίσαμε να ευαισθητοποιήσουμε τους συμμαθητές μας και την τοπική κοινωνία σε θέματα οικολογικής μετακίνησης.

Αρχικά συμμετείχαμε στην εβδομάδα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με έκθεση φωτογραφιών μαθητών όλου του Γυμνασίου με τίτλο «Το φυσικό περιβάλλον της περιοχής μου το Φθινόπωρο». Το πρόγραμμα διοργανώθηκε από το Γραφείο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με την πολύτιμη συμβολή της υπευθύνου κυρίας Βαρβάρας Πετρίδου. Η δράση αυτή μας βοήθησε να γνωρίσουμε καλύτερα το φυσικό περιβάλλον των Βριλησσίων και ευαισθητοποίησε τους συμμαθητές μας σε θέματα Περιβαλλοντικής Αγωγής.

Πιστεύοντας ότι η αλλαγή νοοτροπίας πάνω σε θέματα οδικής συμπεριφοράς και οικολογικής μετακίνησης επιτυγχάνεται μέσα από τη συνεχή επανεκπαίδευση, υλοποιήσαμε ένα πρόγραμμα Κυκλοφοριακής Αγωγής.

Θέλοντας να ευαισθητοποιήσουμε τόσο τους συμμαθητές μας στο Γυμνάσιο, όσο και παιδιά του Δημοτικού Σχολείου πάνω σε θέματα οδικής ασφάλειας, καλέσαμε την BALKO DRIVING AND TRAININING και υλοποιήσαμε το πρόγραμμα.

Πιο συγκεκριμένα οι μαθητές όλου του Γυμνασίου παρακολούθησαν ένα σεμινάριο στο οποίο έμαθαν τα σήματα, τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, καθώς επίσης και τη σημασία της θετικής οδικής συμπεριφοράς.

Στη συνέχεια η κυρία Μαρίνα Καζάντζα μας εκπαίδευσε έτσι ώστε να μπορέσουμε να εξηγήσουμε στους μαθητές της Β΄ Δημοτικού τους βασικούς κανόνες οδικής ασφάλειας.

Τέλος, βοηθήσαμε τους μικρούς μαθητές να παίξουν ένα παιχνίδι μέσα από το οποίο μάθανε πώς να διασχίζουν μία διασταύρωση με ασφάλεια. Με τη βιωματική αυτή δράση έμαθαν πως:

  • να σκέπτονται
  • να σταματάνε σε σημείο που θα είναι ορατό από τους οδηγούς
  • να επιλέγουν από που θα περνάνε
  • να περιμένουν
  • να ξεκινάνε στο σωστό χρόνο.

Το πρόγραμμα ενθουσίασε τα παιδιά και για αυτό θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε τους εκπαιδευτές μας:

  • τον κύριο Αντρέα Μπότσικα
  • τον κύριο Κίμωνα Λογοθέτη
  • την κυρία Μαρίνα Καζάντζα.

Επίσης μας επισκέφτηκαν εκπρόσωποι του ΟΑΣΑ και μας βοήθησαν να αντιληφθούμε τη σχέση της αστικής συγκοινωνίας με τη συνολική λειτουργία της πόλης, αλλά και να εκτιμήσουμε τις δημόσιες συγκοινωνίες ως κοινωνικό αγαθό.

Οι αστικές συγκοινωνίες συμβάλουν στη μείωση:

  • της ατμοσφαιρικής ρύπανσης
  • των ατυχημάτων
  • της κυκλοφοριακής συμφόρησης.

Επιπλέον είναι ασφαλείς, αφού οι οδηγοί είναι άριστα καταρτισμένοι, τηρούν τον Κ.Ο.Κ και εφαρμόζουν τους κανόνες ασφαλείας. Επιπρόσθετα συμβάλλουν στην ανάπτυξη της οικονομίας και δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας.

Εκτός από το γεγονός ότι ο ΟΑΣΑ έχει δημιουργήσει εφαρμογές για τα κινητά με τις οποίες μπορεί κάποιος να αγοράσει εισιτήριο, χωρίς να χάνει χρόνο, θα κάνει στο άμεσο μέλλον καινοτομίες όπως:

  • Δημιουργία συστήματος πληροφόρησης επιβατών και διαχείρισης στόλου
  • Τοποθέτηση πινακίδων στις στάσεις των λεωφορείων που θα δείχνουν το χρόνο διέλευσης των οχημάτων
  • Δημιουργία ηλεκτρονικού εισιτηρίου.

Επειδή θέλουμε ως νέοι άνθρωποι να συμβάλουμε στην αντιμετώπιση πρακτικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν άνθρωποι με κινητικά ή άλλα προβλήματα, καθώς επίσης και στην ευαισθητοποίηση των ανθρώπων απέναντι τους, προσκαλέσαμε όλο το Γυμνάσιο και συμμετείχαμε στο πρόγραμμα «ΔΕΣ ΤΟ ΑΛΛΙΩΣ» που υλοποιεί ο ΣΚΕΠ.

Πρόκειται για ένα διαδραστικό βιωματικό εργαστήριο, το οποίο στεγάζεται στο Μουσείο Βορρέ και συμμετέχουν μαζί μαθητές Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και νέοι με αναπηρία από ειδικά σχολεία.

Εκεί κάναμε προσομοίωση Αισθητηριακής Αναπηρίας, δηλαδή μάθαμε τεχνικές συνοδείας, λευκού μπαστουνιού και αναγνώρισης αντικειμένων με εκπαιδευτές κινητικότητας και προσανατολισμού.

Επίσης ζωγραφίσαμε και κάναμε κατασκευές συνεργαζόμενοι με νέους με αναπηρία. Στη συνέχεια μιλήσαμε με τον Παναγιώτη, έναν νέο άνθρωπο σε αναπηρικό καροτσάκι. Μέσα από την ουσιαστική αυτή συζήτηση λύθηκαν όλες οι απορίες μας σχετικά με την καθημερινότητα και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει ένας άνθρωπος με αναπηρία. Τέλος μάθαμε αρκετά πράγματα για τα Δικαιώματα του Παιδιού αφού στο πρόγραμμα συμμετείχε και ο Συνήγορος του Παιδιού. Η εμπειρία από τη βιωματική αυτή δράση ήταν πολύ ωραία και θα μπορούσαμε να πούμε από τις πιο σημαντικές της σχολικής μας ζωής.

Τέλος φτιάξαμε ένα έντυπο το οποίο περιλαμβάνει:

  • μια ιστορία σε μορφή κόμικ,
  • ένα κρυπτόλεξο
  • μία ακροστοιχίδα
  • 12 χρυσούς κανόνες που πρέπει να ακολουθούν όλοι οι οδηγοί έτσι ώστε να επιτύχουν οικολογική, οικονομική και ασφαλή οδήγηση (ecodriving).

Σε συνεργασία με το Δήμο Βριλησσίων το μοιράσαμε όχι μόνο σε όλους τους μαθητές του σχολείου, αλλά και στους κατοίκους των Βριλησσίων στην Πλατεία Αναλήψεως. Την Παρασκευή 5/2/2016, συνοδευόμενοι από την Αντιδήμαρχο Παιδείας του Δήμου Βριλησσίων κυρία Σοφία Χαντζάρα αλλά και από καθηγητές μας βγήκαμε στους δρόμους και διανείμαμε το έντυπο μαζί με λουλούδια. Ο κόσμος υποδέχτηκε θερμά αυτή μας την πρωτοβουλία, γεγονός που μας έκανε να πιστέψουμε ότι επιτύχαμε το στόχο μας, ο οποίος ήταν να ευαισθητοποιήσουμε μικρούς και μεγάλους σε θέματα οικολογικής μετακίνησης.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ
  • Το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην περιοχή των Βριλησσίων είναι αρκετά μεγάλο και υποβιβάζει την ποιότητα ζωής των κατοίκων.

Πιο συγκεκριμένα, τα πιο σημαντικά προβλήματα είναι:

  • η αύξηση της διαμπερούς κυκλοφορίας
  • η αύξηση της διαδημοτικής κυκλοφορίας
  • η απουσία δημοτικού parking
  • η παράνομη στάθμευση στη Λ. Πεντέλης
  • η παράνομη στάθμευση στους δρόμους γύρω από το σταθμό του Μετρό Δουκίσσης Πλακεντίας.

Πιέστε εδώ για περισσότερα

Τα γεγονότα αυτά έχουν ως αποτέλεσμα αύξηση της ρύπανσης και της ηχορύπανσης.

  • Σύμφωνα με τις μετρήσεις μας υπάρχει τάση αύξησης της ροής οχημάτων στη Λ. Πεντέλης.
  • Η απαγόρευση των αριστερών στροφών στη Λ. Πεντέλης έχει σαν αποτέλεσμα συγκεκριμένοι δρόμοι των Βριλησσίων να επιβαρύνονται με αυξημένη κίνηση οχημάτων περισσότερο από άλλους, γεγονός που συνεπάγεται παραβίαση της ισότητας των πολιτών.
  • Η απουσία πεζογέφυρας στη Λ. Αναπαύσεως θέτει σε κίνδυνο τη σωματική ασφάλεια των μαθητών του Γ΄ Γυμνασίου, αλλά και των κατοίκων της περιοχής.
  • Τα πεζοδρόμια είναι σε πολύ κακή κατάσταση. Έχουν σπασμένες πλάκες, δέντρα και κολόνες, ενώ σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι προσβάσιμα, όχι μόνο από άτομα με κινητικά προβλήματα, αλλά και από γονείς με παιδικά καρότσια. Επιπλέον οι πολίτες δεν είναι ενημερωμένοι ότι ευθύνονται και οι ίδιοι για την κακή κατάσταση των πεζοδρομίων.
  • Τα δρομολόγια της Δημοτικής συγκοινωνίας είναι λίγα και τα λεωφορεία είναι παλαιάς τεχνολογίας.
  • Η εφαρμογή του Σχεδίου Δράσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη θα μπορούσε να μειώσει τους εκπεμπόμενους ρύπους από τα αυτοκίνητα στην καρδιά του αστικού ιστού της πόλης.
  • Τα Βριλήσσια έχουν ένα πολύ καλό δίκτυο ποδηλατοδρόμων.
  • Η πόλη έχει περιβαλλοντικά και λειτουργικά προβλήματα, όπως ρύπανση της ατμόσφαιρας αυξημένη κυκλοφορία και δυσκολία πρόσβασης των ατόμων με αναπηρία.
  • Υπάρχουν μεγάλα περιθώρια αύξησης της αφύπνισης και της ευαισθητοποίησης των πολιτών πάνω σε θέματα οικολογικής μετακίνησης.
ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ
  • Η κυκλοφοριακή μελέτη η οποία δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί να εξασφαλίζει:
  • Την ασφαλή και ανεμπόδιστη κυκλοφορία των πεζών και των ανθρώπων με αναπηρία.
  • Την ασφαλή και ανεμπόδιστη κυκλοφορία των ποδηλάτων.

Πιέστε εδώ για περισσότερα

  • Την ανάγκη δημιουργίας χώρων στάθμευσης, τόσο στην πλατεία Βριλησσίων, όσο και κοντά στο σταθμό μετρό Δ. Πλακεντίας.
  • Να επιβαρύνονται με μικρότερα δημοτικά τέλη οι κάτοικοι που ζουν σε δρόμους με αυξημένη ροή οχημάτων για να επιτευχθεί η ισονομία μεταξύ των πολιτών.
  • Να τοποθετηθεί ειδικό φανάρι για τους τυφλούς στη διασταύρωση της Λ. Πεντέλης με την οδό Ομήρου.
  • Να βελτιωθεί η Δημοτική Συγκοινωνία. Τα δρομολόγια να εξυπηρετούν όλους τους κατοίκους των Βριλησσίων. Επιπλέον να αντικατασταθούν τα λεωφορεία με νέα, τα οποία δε θα ρυπαίνουν το περιβάλλον. Τα ηλεκτρικά μικρολεωφορεία έχουν μεγαλύτερο κόστος κτήσεως από τα ντιζελοκίνητα, αλλά αυτό αντισταθμίζεται από τα χαμηλότερα κόστη λειτουργίας και συντήρησης. Έχουν αρκετά πλεονεκτήματα, όπως ότι δε ρυπαίνουν το περιβάλλον, μπορούν να ανέβουν δρόμους με κλίση 16%.
  • Να υιοθετήσει ο Δήμος το Eco-Driving το οποίο σημαίνει «έξυπνη», οικολογική και οικονομική οδήγηση. Αντιπροσωπεύει μια νέα αντίληψη της οδήγησης με βέλτιστη χρήση της νέας τεχνολογίας των οχημάτων, ενώ βελτιώνει και την οδική ασφάλεια. Το Eco-Driving είναι ένα σημαντικό μέτρο για την βιώσιμη κινητικότητα και συμβάλλει σημαντικά στην προστασία του κλίματος και του περιβάλλοντος.Μερικοί από τους κανόνες του είναι η πρόβλεψη της κυκλοφορίας, η διατήρηση σταθερής ταχύτητας σε χαμηλές στροφές του κινητήρα και ο συχνός έλεγχος της πίεσης των ελαστικών.

Με τον τρόπο αυτό εξασφαλίζονται η εξοικονόμηση καυσίμων, η μείωση εκπομπών ρύπων, η μείωση ηχορύπανσης και η μείωση των ατυχημάτων. Θα πρέπει ο Δήμος να σχεδιάσει δράσεις για την αποτελεσματικότερη διαχείριση του στόλου, μέσω της καταγραφής των κινήσεων των οχημάτων, τον βέλτιστο προγραμματισμό των δρομολογίων, κτλ.

  • Η δημιουργία κουλτούρας Eco-Driving τόσο στους υπαλλήλους του Δήμου, όσο και στους κατοίκους των Βριλησσίων, μέσω ομιλιών, αλλά και εντύπων που μπορούν να διανέμονται μέσω των λογαριασμών ύδρευσης του Δήμου, καθώς επίσης και διοργάνωσης μαθητικών διαγωνισμών περιβαλλοντικού περιεχομένου.
  • Να προβεί ο Δήμος σε μείωση των δημοτικών τελών σε όσους κατοίκους ανακατασκευάσουν τα πεζοδρόμια τους με νέα σύγχρονα υλικά, όπως είναι η χρήση τσιμεντόπλακων που εξασφαλίζουν ανακλαστικότητα στην ηλιακή ακτινοβολία, καθώς και μείωση της επιφανειακής θερμοκρασίας του περιβάλλοντος αέρα.
  • Να μη φυτεύουν οι κάτοικοι δέντρα στα πεζοδρόμια έτσι ώστε να διευκολύνεται η μετακίνηση των πεζών και των ανθρώπων με αναπηρία.
  • Να γίνει επίστρωση του ποδηλατοδρόμου με τσιμεντοειδές φωτοκαταλυτικό κονίαμα και ψυχρά υλικά τα οποία θα βελτιώσουν τις τοπικές συνθήκες κατά μήκος των οδών που διέρχεται ο ποδηλατοδρόμος.
  • Να γίνει επέκταση του ποδηλατοδρόμου.
  • Να κατασκευαστεί πεζογέφυρα στη Λ. Αναπαύσεως.
  • Να διοργανωθούν δράσεις με σκοπό την ευαισθητοποίηση των πολιτών.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ

Ο καλύτερος τρόπος για να προστατευθεί το περιβάλλον είναι να καλλιεργηθεί η περιβαλλοντική συνείδηση. Κάθε άνθρωπος έχει προσωπική και κοινωνική ευθύνη ως προς τη ρύπανση του περιβάλλοντος και θα πρέπει να συνειδητοποιεί ότι αν καταστραφεί δεν αναπληρώνεται εύκολα.

Στη συνέχεια θα παρακολουθήσετε ένα θεατρικό το οποίο έχει ως στόχο να μας κάνει να καταλάβουμε ότι το περιβάλλον έχει δικαιώματα, όπως εμείς οι άνθρωποι, τα οποία οφείλουμε όλοι να προστατεύσουμε.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι:

ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΕΙΝΑΙ Η ΖΩΗ ΜΟΥ, ΕΙΝΑΙ Η ΖΩΗ ΣΟΥ, ΕΙΝΑΙ Η ΖΩΗ ΟΛΩΝ ΜΑΣ.

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ-ΠΗΓΕΣ

Πιέστε εδώ για περισσότερα

 

ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ:

Ποσοτική Έρευνα: Δημοσκόπηση, Στατιστικά Στοιχεία, Μετρήσεις.

Ποιοτική Έρευνα: Συνέντευξη, Παρατήρηση, Βιωματικές Δράσεις.

ΠΗΓΕΣ:

Διαδίκτυο( Διαύγεια, Τοπικές Ιστοσελίδες, enfo.gr).

Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του τομέα πολεοδομίας και χωροταξίας (ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΑΣΤΙΚΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ).

Πολιτική Παιδεία Α΄ Λυκείου Εκδόσεις Μεταίχμιο.

Τα σχόλια είναι κλειστά.

embed_badge
Ecomobility
Ιστοσελίδα μαθητών Εκπ.Καντά
Βραβεία Ecomobility
2ο Βραβείο στο Ecomobility 2017
1ο Βραβείο στο Ecomobility 2016
banner
Εικονική περιήγηση
Οι παιδικοί μας σταθμοί
Συνήγορος του παιδιού
Συνήγορος του παιδιού
Σύνδ. Κοινωνικής Ευθύνης
Αναζήτηση
Αρχείο αναρτήσεων