Παλαιά σχολικά βιβλία
Από το 1954

Προσεχείς Εκδηλώσεις

Δεν υπάρχουν προγραμματιζόμενες εκδηλώσεις.

Ο καιρός στα Βριλήσσια

Μετεωρολογικός σταθμός Βριλησσίων. Ιδιοκτησία Εκπαιδευτηρίων Καντά, σε συνεργασία με το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών

Ο ουρανός στα Βριλήσσια

Ο ουρανός στα Βριλήσσια

Ο ουρανός στα Βριλήσσια

Νηπιαγωγείο

Μικροί επιστήμονες

 

Επιθυμία των παιδιών ήταν να εξερευνήσουν διάφορα στοιχεία που παρατηρούν γύρω τους και να κάνουν πειράματα. Θέλησαν, όπως είπαν, να γίνουν «επιστήμονες». Προκειμένου να κατανοήσουν τη διαδικασία και να εμπεδώσουν τα στάδια που ακολουθούν ώστε να καταλήξει ένας ερευνητής-επιστήμονας σε συμπεράσματα, επέλεξαν τα στοιχεία που ήθελαν να ερευνήσουν, ακολούθησαν συγκεκριμένα βήματα και κατέληξαν σε συμπεράσματα λύνοντας τις απορίες τους.

Αέρας

Προκειμένου να έρθουν σε μια πρώτη επαφή με τον πειραματισμό και σε συνδυασμό με τις απορίες και τις συζητήσεις των παιδιών, τέθηκαν ερωτήματα όπως αν το στοιχείο αυτό έχει βάρος, σχήμα και ποια άλλη ιδιότητα που δε φανταζόμαστε.

Αφού συζητήσαμε τα στάδια που πρέπει να ακολουθήσουμε οι δραστηριότητες πραγματοποιήθηκαν ως εξής:

O αέρας έχει βάρος;

Υπόθεση:

Tα παιδιά ομόφωνα απάντησαν ότι δε γίνεται να τον ζυγίσουμε γιατί δεν μπορούμε να τον πιάσουμε.

Έρευνα:

Είχε ενδιαφέρον ότι προσπαθούσαν να κλείσουν τον αέρα σε κουτιά, σακούλες όμως δυσκολεύονταν να καταλήξουν σε συμπέρασμα.

Πείραμα:

Δημιουργήσαμε αυτοσχέδια ζυγαριά και φουσκώσαμε μπαλόνια διαφορετικού μεγέθους τα οποία ζυγίσαμε.

Συμπέρασμα:

Τα παιδιά διαπίστωσαν πως το μεγελύτερο μπαλόνι είναι πιο βαρύ. Συνεπώς, ο αέρας έχει βάρος.

Αντίστοιχα, δόθηκε η ευκαιρία στα παιδιά να συνεργαστούν και να χρησιμοποιήσουν τις δεξιότητες που έχουν αναπτύξει όπως, γραφή, κόψιμο με ψαλίδι και χρήση διάφορων υλικών.

Ο αέρας έχει σχήμα;

Τα παιδιά υποψιασμένα από την προϋγούμενη δραστηριότητα και βλέποντας τα μπαλόνια υπέθεσαν πως ο αέρας θα πάρει το σχήμα του κάθε μπαλονιού.

Φούσκωσαν μπαλόνια σε διάφορα σχήματα και μεγέθη και επιβεβαίωσαν ότι ο αέρας έχει σχήμα. Στη συνέχεια, αφού έγινε κατανοητό πως ο αέρας υπάρχει παντού τα παιδιά ανέφεραν ότι ο αέρας εχει πάρει το σχήμα της τάξης, των μπουκαλιών ακόμα και του σώματός μας.

Ύστερα δημιούργησαν ομαδικά το αντίστοιχο κολλάζ.

Τι κάνει ο αέρας όταν θερμαίνεται;

Δεδομένου ότι οι μαθητές ζήτησαν να κάνουμε πειράματα στην τάξη, τέθηκε το συγκεκριμένο ερώτημα από την εκπαιδευτικό για να μάθουν μία ακόμα ιδιότητα του αέρα μέσα από ένα εντυπωσιακό πείραμα.

Πείραμα:

Χρησιμοποιήσαμε δύο μπουκάλια στο στόμιο των οποίων βάλαμε από ένα μπαλόνι. Έπειτα, τοποθετήσαμε τα δύο μπουκάλια σε δοχεία με ζεστο και κρύο νερό αντίστοιχα. Τα παιδιά διαπίστωσαν ότι το μπαλόνι στο μπουκάλι που ζεστάθηκε από το ζεστό νερό άρχισε να φουσκώνει.

Συμπέρασμα:

Παρατήρησαν τη διαδικασία και περιέγραψαν όσα έβλεπαν, εστιάζοντας στους ατμούς που δημιουργήθηκαν στο μπουκάλι που ζεστάθηκε και έλεγαν πως ο αέρας όταν ζεσταίνεται, θέλει να βγει έξω από το μπουκάλι.

Επιπλέον, δημιούργησαν από κοινού κολλάζ στο οποίο αποτύπωσαν το πείραμα.

Νερό

Οι μαθητές βγήκαν στην αυλή και παρατήρησαν το στοιχείο αυτό. Στα πλαίσια της έρευνας χρησιμοποίησαν τα ίδια τα παιδιά φωτογραφική μηχανή και φωτογράφισαν, τη λάσπη, τις λακούβες με νερό, τους ίδιους που καθρεφτίζονταν σε αυτές, τις σταγόνες στα κάγκελα, στα τζάμια του σχολικού και στα φύλλα των φυτών, φωτογράφισαν τη βρύση κ.α. Το γεγονός ότι προϋγουμένως είχε βρέξει ευνόησε αρκετά την έρευνα.

Πώς πηγαίνει το νερό στα σύννεφα;

Υπόθεση:

Οι σκέψεις των παιδιών σχετικά με το συγκεκριμένο ερώτημα είχαν μεγάλο ενδιαφέρον και καταγράφηκαν προκειμένου να συγκριθούν στη συνέχεια με το συμπέρασμα. Κάποιες από τις υποθέσεις που ακούστηκαν ήταν, «υπάρχουν αόρατοι σωλήνες που πηγαίνουν το νερό στα σύννεφα», «στεγνώνει το νερό και πηγαίνει στα σύννεφα», «ο αέρας παίρνει το νερό στον ουρανό» κ.α.

Έρευνα:

Προσπάθησαν να πάρουν πληροφορίες από βιβλία της τάξης μας κάνοντας την κατάλληλη επιλογή με βάση τα χαρακτηριστικά των εξωφύλλων.

Έπειτα, ψάξαμε στο διαδίκτυο αφού συζητήσαμε τι χρειάζεται να γράψουμε για την αναζήτηση της πληροφορίας.

Από την έρευνα προέκυψαν πληροφορίες σχετικά με τον κύκλο του νερού. Παρακολουθήσαμε σχετικά βίντεο και δόθηκαν οι απαντήσεις που ψάχναμε.

Πείραμα:

Ακολούθησε το σχετικό πείραμα με το νερό που βράζει στην κατσαρόλα.

Συμπέρασμα:

Με βάση την έρευνα και το πείραμα έλυσαν την απορία τους και ζωγράφισαν ανάλογα. Έπειτα, παρουσίασαν το έργο τους στην τάξη.

Μαγνήτες

Οι μαγνήτες και οι ιδιότητές τους ήταν το επόμενο στοιχείο που πρότειναν. Αρχικά, χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες, «μέταλλο», «χαρτί», «πλαστικό».

Κάθε ομάδα, ανάλογα με το μουσικό όργανο που άκουγε, έφερνε αντικείμενα της τάξης από το αντίστοιχο υλικό. Αφού συγκεντρώθηκαν τα αντικείμενα, δοκίμαζε κάθε ομάδα αν οι μαγνήτες που είχαν στη διάθεσή τους, «κολλούσαν», όπως έλεγαν, στα αντικείμενα (κάθε ομάδας).

Έπειτα, σκέφτηκαν να δημιουργήσουν ένα παραμύθι ώστε μέσα από μια δική τους ιστορία να παρουσιάσουν όσα έμαθαν από την επεξεργασία των μαγνητών. Δημιούργησαν το παραμύθι, «Οι περιπέτειες ενός μαγνήτη».

Χρώματα

Στη συνέχεια, τα παιδιά εκδήλωσαν ενδιαφέρον για τα χρώματα και ειδικά για το αποτέλεσμα από τη μείξη των χρωμάτων. Αφού μιλήσαμε για τα βασικά χρώματα, πειραματιστήκαμε αναμειγνύοντας χρώματα είτε δημιουργώντας στο χαρτί είτε δίνοντας διάφορες αποχρώσεις στο νερό. Στα πλαίσια ανάμειξης χρωμάτων δημιούργησαν με την τεχνική του καθρέφτη. Τα παιδιά έδωσαν τίτλο στα έργα τους όπως, «Δύο θυμωμένες πολυκατοικίες», «Ψαράκια στη λίμνη», «Σπίτι με αυλή» κ.α.

Επίσης, παρατηρήσαμε το περιβάλλον γύρω μας και προσπαθήσαμε να φανταστούμε τη ζωή μας χωρίς χρώματα. Ζωφράφισαν αναλόγως διπλώνοντας το χαρτί στη μέση και έφτιαξαν το ίδιο σχέδιο με χρώμα και χωρίς. Η δυσκολία ήταν να ζωγραφίσουν ακριβώς το ίδιο σχέδιο δύο φορές.

Ακόμα, έγινε ανάγνωση του παραμυθιού, «Ο μάγος των 7 χρωμάτων» το οποίο δραματοποίησαν. Συνεργάστηκαν για τη δημιουργία σκηνικών, έγραψαν ταμπέλες, μοιράστηκαν ρόλους και ψυχαγωγήθηκαν όλοι, άλλοι παίζοντας και άλλοι παρακολουθώντας την ιστορία.

Τέλος, δημιουργήσαμε το δικό μας ποίημα με τίτλο, «Οι επιστήμονες είναι εδώ». Το ποίημα αυτό,  μελωποιήθηκε και ενορχηστρώθηκε από τη δασκάλα της Μουσικής, κυρία Αναστασία Αλπαντάκη.

                            

 Οι επιστήμονες είναι εδώ

Επιστήμονας είμαι εγώ

στο δάσος με χαρά περπατώ.

Τα στοιχεία ερευνώ

με μεγενθυντικό φακό.

Χάρτη φωτογραφική κρατώ

κι όλο τον κόσμο εξερευνώ.

Υποθέσεις πειράματα

έρευνες συμπεράσματα.

Βιβλίο επιστημονικό

ανακαλύψεις ένα σωρό.

Εξερευνητής είμαι εγώ

στο δάσος με χαρά περπατώ.

Τα σχόλια είναι κλειστά.

embed_badge
Βραβεία Ecomobility
2ο Βραβείο στο Ecomobility 2017
1ο Βραβείο στο Ecomobility 2016
banner
Εικονική περιήγηση
Οι παιδικοί μας σταθμοί
Συνήγορος του παιδιού
Συνήγορος του παιδιού
Σύνδ. Κοινωνικής Ευθύνης
Αναζήτηση
Αρχείο αναρτήσεων