Παλαιά σχολικά βιβλία
Προσεχείς Εκδηλώσεις

Δεν υπάρχουν προγραμματιζόμενες εκδηλώσεις.

Ο καιρός στα Βριλήσσια

Μετεωρολογικός σταθμός Βριλησσίων. Ιδιοκτησία Εκπαιδευτηρίων Καντά, σε συνεργασία με το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών

Ο ουρανός στα Βριλήσσια

Ο ουρανός στα Βριλήσσια

Ο ουρανός στα Βριλήσσια

Οι μαθητές της Γ’ Γυμνασίου, την Παρασκευή, 13/10/2017, πραγματοποιήσαν μετρήσεις ατμοσφαιρικών ρύπων (αιωρούμενων σωματιδίων PM10, PM2.5, PM1) στα σχολείο μας, στη Λεωφόρο Πεντέλης και στις πλατείες Ελευθερίας και Αναλήψεως. Η δράση υλοποιήθηκε υπό την επίβλεψη της κας Βασιλικής Ασημακοπούλου (DIC, PhD, MEng. Civil and Environmental Engineer, Senior Researcher) ερευνήτριας του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, σε συνεργασία με την καθηγήτρια του σχολείου μας και υπεύθυνη στη σχολική μας μονάδα για το πρόγραμμα Ecomobility κα Μαρία Τζώρτζη. Αρχικά η κα Ασημακοπούλου εξήγησε στους μαθητές τον τρόπο λειτουργίας το φορητού οργάνου μέτρησης ατμοσφαιρικών ρύπων και στη συνέχεια επισήμανε τις επιπτώσεις των αιρούμενων σωματιδίων στον ανθρώπινο οργανισμό.

Ατμοσφαιρική ρύπανση είναι λοιπόν η παρουσία υλικών, σε αέρια ή σωματιδιακή φάση, σε συγκεντρώσεις που επηρεάζουν αρνητικά τον άνθρωπο. Τα αυτοκίνητα είναι η κύρια αιτία μόλυνσης. Υπάρχουν πρωτογενείς ρύποι οι οποίοι εκπέμπονται κατευθείαν από την πηγή και δευτερογενείς ρύποι οι οποίοι είναι προϊόν χημικών διεργασιών και παράγονται με τη βοήθεια του ήλιου. Κάποιοι από τους δευτερογενείς είναι προπομποί αιωρούμενων σωματιδίων, τα οποία προέρχονται από τα οχήματα, τη θέρμανση και τη βιομηχανία. Πρόκειται για πολύ λεπτή σκόνη και βλάπτει τον ανθρώπινο οργανισμό μακροπρόθεσμα. Επίσης είναι μία από τις βασικές αιτίες μείωσης της ορατότητας. Όπως προκύπτει από έρευνα του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών, (1931-2013),[1] εξαιτίας της αστικοποίησης και της αύξησης των οχημάτων μειώνεται η ορατότητα στην Αθήνα κατά 2,8 χιλιόμετρα κάθε δεκαετία. Μετά από το 2004 παρουσιάζεται σταθεροποίηση και μείωση των οξειδίων του αζώτου λόγω της κατασκευής του Μετρό, του Τραμ και της Αττικής Οδού. Αντίθετα το όζον δεν έχει περιοριστεί.

Στις μετρήσεις λαμβάνονται υπόψη και τα μετεωρολογικά φαινόμενα. Το λεκανοπέδιο της Αθήνας, μέσα στο οποίο βρίσκονται και τα Βριλήσσια, περικλείεται από την Πεντέλη, την Πάρνηθα, το όρος Αιγάλεω και τον Υμηττό. Το καλοκαίρι, όταν υπάρχει νότια ροή ανέμου (θαλάσσια αύρα), ο άνεμος σπρώχνει τους ρύπους προς το λεκανοπέδιο και τις παρυφές των παραπάνω βουνών.

Οι μαθητές μας ξεκινήσαν τις μετρήσεις  στο χώρο του Γυμνασίου, αρχικά στην αυλή και έπειτα μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας. Στη συνέχεια περπάτησαν στα Βριλήσσια και πραγματοποιήσαν δεκαπεντάλεπτες μετρήσεις στη Λεωφόρο Πεντέλης από την πλευρά της πλατείας Ελευθερίας, στο διάζωμα ανάμεσα στις δύο λωρίδες κυκλοφορίας, αλλά και στην πλατεία Αναλήψεως.

Ωστόσο, για να είναι αντικειμενική η μέτρηση αιρούμενων σωματιδίων PM10, PM2.5, PM1, καθώς απαιτείται η διάρκεια  της καταγραφής τους να είναι τουλάχιστον 24 ώρες, η κα Ασημακοπούλου μας παραχώρησε το φορητό όργανο μέτρησης ρύπων από το μεσημέρι στις 13/10 έως και την Δευτέρα το πρωί 16/10.

Το φορητό όργανο τοποθετήθηκε δίπλα στο μετεωρολογικό σταθμό του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών (http://penteli.meteo.gr/stations/vrilissia) που στεγάζεται στο χώρο του Δημοτικού μας.

Μετά τη συλλογή των δεδομένων έγινε επεξεργασία των αποτελεσμάτων, λαμβάνοντας ταυτόχρονα υπόψη τις καιρικές συνθήκες που είχε καταγράψει ο μετεωρολογικός μας σταθμός το παραπάνω χρονικό διάστημα, και προχωρήσαμε σε εξαγωγή συμπερασμάτων τα οποία και σας παρουσιάζουμε. Να σημειωθεί ότι το επιτρεπτό όριο τιμών είναι 50 gr/m3 το 24ωρο.

Παρατηρούμε λοιπόν ότι δεν υπάρχει συσχέτιση μεταξύ θερμοκρασίας και αιωρούμενων σωματιδίων. Η υγρασία γενικά βοηθάει στη συμπύκνωση πυρήνων και τη δημιουργία και εξέλιξη αιρουμένων σωματιδίων. Πλησιάζοντας στη Λεωφόρο Πεντέλης, οι τιμές των σωματιδίων αυξάνονταν. Τέλος, τα ΡΜ2.5 και ΡΜ1 σωματίδια «έκαναν την εμφάνισή τους» στον εξωτερικό χώρο λόγω της κυκλοφορίας των οχημάτων που αποτελούν την κύρια πηγή εκπομπής τους. Ωστόσο, στην ταράτσα οι τιμές τους των σωματιδίων (PM 2.5 και PM1) είναι μη σημαντικές λόγω της (υψομετρικής) απόστασης από τον δρόμο. Γενικά οι διαφορές μεταξύ ΡΜ10 και ΡΜ2.5 (αλλά και ΡΜ1) δείχνουν ότι υπήρχε αρκετή σκόνη στην περιοχή λόγω έργων (δηλαδή λόγω μηχανικών διεργασιών).

Η διαδρομή που ακολούθησαν οι μαθητές στις 13/10:

 

Τα αποτελέσματα των μετρήσεων από το μεσημέρι 13/10 έως το πρωί 16/10:

Ευχαριστούμε θερμά την κα Βασιλική Ασημακοπούλου για την υποστήριξη των μαθητών μας στην εκστρατεία Ecomobility. Επίσης, την κα Ντόρα Κοπανιά, από το Εθνικό Αστεροσκοπείο Αθηνών, για την αποστολή των μετεωρολογικών δεδομένων.

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι τα Εκπαιδευτήρια Καντά συμμετέχουν κάθε χρόνο στο πρόγραμμα της οικολογικής μετακίνησης, με στόχο την αλλαγή νοοτροπίας και την ευαισθητοποίηση τόσο των μαθητών όσο και της τοπικής κοινωνίας.

Τα σχόλια είναι κλειστά.

embed_badge
Ecomobility
Ιστοσελίδα μαθητών Εκπ.Καντά
Βραβεία Ecomobility
2ο Βραβείο στο Ecomobility 2017
1ο Βραβείο στο Ecomobility 2016
banner
Εικονική περιήγηση
Οι παιδικοί μας σταθμοί
Συνήγορος του παιδιού
Συνήγορος του παιδιού
Σύνδ. Κοινωνικής Ευθύνης
Αναζήτηση
Αρχείο αναρτήσεων